Yer Çekimsiz Ortamda Bebek Yapmak

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Mars’ta koloni kurma fikrinin bilimkurgu filmlerinden çıkıp “Neden olmasın?” şeklini almasıyla akıllarda canlanan birçok sorudan biri: Uzayda bebek yapmak mümkün müdür?

Yer çekiminin önemini uzayda uzun zaman geçiren astronotlar üzerinde gözlemleyebiliyoruz. Uzun süre sıfır yer çekimine maruz kalan astronotlarda kemiklerin ve kasların zayıflaması, vücuttaki sıvı dengesinin sağlanamaması sonucu kafatasında artan sıvı basıncı ve buna bağlı görülen göz deformasyonları, ayrıca kan dolaşımının daha kolay sağlanmasıyla zayıflayan kalp kaslarının yol açtığı kalp ritim bozuklukları gözlenmektedir.

Sıfır yer çekiminin etkisini zigot ve embriyo gelişimi üzerinde öngörmek ise çok daha zor. Bir bebeğin ilk aşaması olan döllenme süreciyle ilgili NASA araştırmacılarının denizkestanesi sperm ve yumurtalarıyla uzayda gerçekleştirdikleri deneyde döllenmenin bozulmaya uğradığı görülmüştür. Dünya üzerinde sıfır yer çekimi oluşturularak embriyonik kök hücrelerle gerçekleştirilen bir diğer çalışmada ise yer çekimsiz ortamda geliştirilen embriyonik kök hücrelerinde normal yer çekiminde geliştirilen hücrelere oranla %64’ünde gelişim farklılıkları ve bölünme sorunları gözlenmiştir.

Yapılan deneylerin sonuçları yakın gelecekte insanların uzayda üremelerine yönelik olumlu sonuçlar doğurmasa da bu konudaki araştırmalar ve deneyler sürdürülmektedir. Kim bilir belki de gelecekte sıfır yerçekimine karşı genetiği değiştirilmiş insanlar uzay kaşifleri olabilirler.

1. SpaceFlightNow
  2. io9
  3. Wired
  4. Space

Bilimin En Büyük Hatası

İleriyi Görme Engelli Olmak Üzerine...

Güniz Göze Eren

Bilkent Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik lisans mezunudur. Davranışın genetik temellerini incelemek istemektedir. International Max Planck Research School’da Sinir ve Davranışı Bilimi Master'ı yapmaktadır.