Standart Modeli ve Tüm Bileşenlerini Keşfedin!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fiziğin Standart Modeli olarak da bilinen, kısaca "Standart Model" olarak anılan teoriler bütünü, Evren'i dolduran ve oluşturan temel parçacıkların ne olduklarını ve nasıl birbirleriyle etkileşime geçtiklerini anlamamızı sağlayan kuramsal bir yapıdır. Tamamlanmayı bekleyen bazı eksikleri bulunuyor olsa da, bugüne kadarki tahmin gücü sayesinde (yani var olduğunu bilmediğimiz ancak olması gerektiğini hesapladığımız parçacıkları öngörmesi bakımından) bilime ciddi anlamda yol göstermiştir.

Standart Model dahilinde 17 farklı parçacık tanımlanmıştır. Yakın zamanlarda keşfedilenler ve yakın gelecekte keşfedilmesi beklenenlerle bu sayının daha da artması umulmaktadır. Bu parçacıklar, birbirleriyle etkileşime geçerek bildiğimiz anlamıyla Evren'i oluştururlar ve onun işlemesini sağlarlar.

Standart Model, elementlerin periyodik tablosunun parçacık fiziğindeki bir benzeridir. Fakat burada, kimyasal elementlerin listelenmesi yerine kimyasal elementleri oluşturan temel parçacıklar ile daha küçük parçalara bölünemeyen diğer parçacıklar listelenir.

Eksiksiz bir Standart Modelin inşası uzun zaman aldı. Fizikçi J.J. Thomson 1897'de elektronu keşfetti ve bilim insanları 2012 yılında Büyük Hadron Çarpıştırıcısı'nda yapbozun son parçasını, Higgs bozonunu buldu.

Standart Model'i kolayca keşfetmek istiyorsanız, evrimagaci.org/html/standart-model/index.html" style="background-color: rgb(255, 255, 102);">buraya tıklayarak hazırladığımız Türkçe interaktif görseli inceleyebilirsiniz.

Görsel Tasarım ve Düzenleme: Mehmet Onurcan Kaya