Sınav & Yarışma Soruları

Sınavlarda ve çeşitli yarışmalarda çıkan sorular ve bilimsel cevapları...

Nurj Gedik
Puan Ver

1984 adlı romanda geçen bir söz. Kısaca romanın konusuna bakalım: Her şeyi gören ve bilen bir devlet toplumun tüm denetimine hakimdir. Totaliter bir yönetim şekline sahip olan Okyanusya, tam anlamıyla sıkı yönetilmektedir. Ülke, Büyük Birader olarak anılan bir lider ve Ingsos(İngiliz Sosyalizmi) Partisi tarafından yönetilmektedir. Parti, iktidarını sürekli gözetim ve muhbirlikle sağlamlaştırmaktadır.

Winston en başta baskıcı iktidara karşı fikir geliştiren bir memurdur ama bu ortamda onları yenmek mümkün değildir. Eninde sonunda kaybedecektir (beyni yıkanacak veya öldürülecek, buharlaştırılıp yok edilecek vs.) ama en azından bu, hiçbir şey yapmamaktan daha iyidir.

Takip Et
Kendi dönemini çok iyi bir biçimde yansıtır Eserin adı nedir ?​
Puan Ver

Giuseppe Arcimboldo, İtalyan ressam, mimar, sahne tasarımcısı, mühendis ve sanat danışmanı. Resimlerinde meyve, sebze, hayvan, kitap gibi birçok nesneyi, insan portrelerini andıracak şekilde düzenlemiştir.

Doğum tarihi: 5 Nisan 1526, Milano, İtalya

Ölüm tarihi ve yeri: 11 Temmuz 1593, Milano, İtalya

Sergilendiği yer: Louvre MüzesiViyana Sanat Tarihi MüzesiSkokloster Castle, Diğer

Dönem: Maniyerizm

Tanındığı alan: Resim

Seri: The Four SeasonsThe Four Seasons (Louvre series)The Four Elements

1. Nurullah aytar Tam olarak Arcimboldo olabilir eser hakkında bir bilgim yok
Tarık Sonmez
Takip Et
Cevabı 1/31 buldum doğrumu?
Puan Ver

5 tane mitoz 25 = 32 tane hücre demektir.

14N lü bakterilere AA diyelim, 15N li ortama da BB

1. mitoz = AB AB
  2. mitoz = AB BB AB BB
  3. mitoz = AB BB BB BB AB BB BB BB

Gördüğünüz gibi melez sayısı hep sabit kalıyor ve 2 tane. Yani bu 32 hücrenin 30 tanesi ağır azotlu, 2 tanesi melezdir.

Cevap: 1/15

Kutay Karagöz
Takip Et
Eğitim sistemi bizi sadece sınavlara hazırlıyor. Bu sırada öğretilen bilgi tamamen skolastik bir şekilde dayatılmış durumda. Gerçekten öğrenmek uzun bir zaman sürüyor fakat sınavlar bizi zorunlu olarak sorgulamadan ezberlemeye itiyor. Gerçekten öğrenmek isteyenler bu ortamdan nasıl sağ çıkabilir?
Puan Ver

Öncelikle birey, yetişkinliğe ulaşmış birey, içinde bulunduğu şartlara mahkum olmayan, onları yönetebilen bilinç düzeyine sahip kişidir.

Yani kapitalist bir yapının kazan harca öl kısır döngüsü hakim diye öyle yaşıyor muyuz Tabii ki hayır. Biraz aklını kullanan kişi, bunu düşünmez bile, hedefleri idealleri için yaşar.

Eğitim konusunda da bu aynı. Hiçbir eğitim sizden bağımsız, size nitelik kazandırmaz. Her eğitimde sonuç, kişinin çabasıyla, farkındalık düzeyiyle doğrudan irtibatlıdır.

Yani eğitim sisteminin kötü olması, benim de kötü eğitilmiş biri olmamı gerektirmiyor. ÇABAm, beni bu olumsuzluklardan uzak, gelişime açık yenilikçi biri yapmak zorunda.

Aslında burada olması gereken temelde sevdiğim, anlamayı istediğim, uzmanlaşmak istediğim bir alanda okuyor olmak önkabulü ile, verilecek eğitimin yeterli olmayacağının bilincinde olmaktır temelde. Bu nedenle, başkalarıyla yarışmak için değil, kendi gelişimim için, konuyla ilgili literatür taraması, güncel otörlerin yayınları, güncel bilimsel yaklaşımları detaylı olarak araştırmak, farklı üniversitelerin müfredatlarını da incelemek zorundayım. Benim işime yaramaz bunlar diyenler için tabii ki gereksiz bunlar. Ben kendi farkındalığını artırmak için yaşayanlara söylüyorum.

Kişi kendinden mesuldür nihayetinde. Çevresindeki herkes sistemin kurbanı olabilir, ama ben kural dışı, kendisini disipline etme, geliştirme derdi olan bir uzaylı olmayı göze almazsam, asla orijinal fikirler, çıkarımlar üretemem. Kalabalığa dahil olmak, kurban olmak bu zaten.

Orijinal düşünce, kalabalığa dahil olmak için kurban edilemez.

Takip Et
2012 YGS Fen Soru-33 konusunda yardımcı olabilir misiniz?

Cevap: C

Enzimatik tepkimelerde substrat (tepkimeye giren kimyasal) ile enzim arasında "anahtar-kilit ilişkisi" bulunur. Yani enzim ile substrat birbirine uyarak tepkime gerçekleşir. Bu tepkime sırasında enzimler dolar ve başka kimyasallarla tepkimeye giremezler.

Dolayısıyla yukarıdaki soruda altı çizili olarak söylenen "enzim-substrat doygunluğu"ndan kasıt, daha fazla substratı tepkimeye sokacak enzimin kalmayışıdır, tepkimenin doygunluğa ulaşmasıdır.

Bu noktadan sonra, yani S anında, daha fazla substratın eklenmesi, tepkime hızına etki etmeyecektir. Zira ortamda artık yeni eklenen substratı çözebilecek enzim bulunmamaktadır, hepsi dolmuştur. Bu sebeple eğri, C şıkkında verildiği gibi sabit olarak devam edecektir.

Meraklısı için, elbette ki eğer yeterince süre beklenirse, tepkimeyi tamamlayan enzimler boşa çıkacak ve yeni eklenen substrat da yavaş yavaş tepkimeye girecektir. Ancak sınav sorusu sizden bunu beklememektedir. Enzimatik doygunluğa ulaştıktan hemen sonra, anlık olarak eklenen substrat, tepkime hızına kesinlikle etki etmeyecektir.

Takip Et
2012 YGS Fen Soru-34'te hangi organın hangi işlevi yerine getirdiğini çözemedim. Yardımcı olabilir misiniz?

Cevap: D

Her organın kendine has görevleri bulunmaktadır. Şıklardaki eşleştirmelerin D şıkkı hariç tamamı doğrudur.

Yağların sindirimi ince bağırsakta başlar ve biter. Dolayısıyla midenin yağların sindiriminde doğrudan bir görevi bulunmamaktadır. Bu sebeple midenin görevi yanlış verilmiştir.

Akciğer, alveollerde karbondioksiti hemoglobinden çözerek alır ve nefesle dışarı atılmasını sağlar. Böbrekler kandaki üre ve fazla suyu emerek vücudun su ve mineral dengesini sağlar. Karaciğer kanın temizleyicisi görevindedir ve kan içerisinde bulunan her türlü toksik maddeyi temizlemeye çalışır. Pankreas ise sindirim enzimleri salgılar.

Elbette tüm bu organların, burada söylenenlerden başka onlarca görevi vardır. Bu da unutulmamalıdır.

Takip Et
2012 YGS Fen Soru-39'u çözmeye çalışıyorum, yardımcı olabilir misiniz?

Cevap: A

Canlılar, evrimsel süreçte birbirleriyle farklı şekillerde ilişkiler kurmuşlar ve karşılıklı evrim dediğimiz mekanizmayla birbirlerine bağlı olarak evrim geçirmişlerdir.

Bunlardan en net olan örneklerden biri, ayrıştırıcılar (saprofitler) ile bitkiler, yani birincil üreticiler arasındaki karşılıklı evrimdir. Saprofitler, bitkilerin azot ihtiyacını doğrudan karşılar. Bunun karşılığında bitkinin köklerinin aldığı minerallerden ve sudan yararlanırlar. Buna mutualist (karşılıklı faydacı) ilişki denir.

Dolayısıyla saprofitleri etkileyen olumsuz bir durum, birincil üreticileri doğrudan etkileyecektir. Birincil tüketiciler (otçullar) ve ikincil tüketiciler (etçiller) ise bu durumda dolaylı olarak etkileneceklerdir.

Yani cevap Yalnız I olacaktır.

Takip Et
2012 YGS Fen Soru-32'yi çözmeye çalışıyorum ama başaramadım. Yardım edebilir misiniz?

Cevap: E

Sorudaki hipotezin kanıtlanabilmesi için parçalanacak bir protein (I), proteini parçalayacak bir enzim (III) ve hipoteze göre parçalanma sonucu oluşacak aminoasitleri ayırt etmeye yarayacak bir ayraç (V) bulunması yeterlidir.

Protein ayracına ihtiyacımız yoktur, çünkü yukarıdaki hipotezin desteklenmesi için proteinin tipinin bir önemi yoktur. Elimizdeki proteini ayırt etmeye ihtiyaç duymayız.

Benzer şekilde, aminoaside de ihtiyacımız yoktur. Çünkü ortamda fazladan aminoasitlerin bulunması, deneye herhangi bir katkı sağlamaz.

Dolayısıyla cevap I, III ve V olacaktır.

Takip Et
2012 YGS Fen Soru-30'un cevabı konusunda yardım edebilir misiniz?

Cevap: B

Bilimsel araştırmalarda geri kalan her değişken sabit tutularak, sadece etkisi gözlenmek istenen parametre değiştirilir. Bu deneyde bir kaba bira mayası ve besin (şeker) konulmuş, diğer kaba da sabit bir şeker çözeltisi konularak kontrol grubu oluşturulmuştur. Deneyde farklı sıcaklıklar uygulanarak bira mayasının şeker tüketimi gözlenecek, manometre üzerinden basınç değişimleri okunarak hangi sıcaklıkta en yüksek tüketimin yapıldığı görülecektir. Bu sebeple, bu deneyde araştırılan konu bira mayasının metabolik aktivitesi ile ortam sıcaklığı arasındaki ilişkidir.

Takip Et
2012 YGS Fen Soru-38'i anlamaya çalışıyorum da, başaramadım. Yardımcı olur musunuz?

Cevap: C

Çiçeklerde erkek organda üretilen polenler TOZLAŞMA ile havaya veya taşıyıcı hayvanlara (genellikle böceklere) salınır/bulaştırılır. Bu polenler dişi organa ulaştığı zaman POLEN TÜPÜ oluştururlar ve dişi organı döllemeye yönelirler. Polen tüpü dişi organa ulaştığında DÖLLENME gerçekleşir. Döllenmiş yumurtanın gelişimiyle ise TOHUM TASLAĞI oluşur.

Bu sıra izlendiğinde, II ve III'ün yer değiştirmesi sonucu doğru sıralamanın elde edileceği görülür.

Sevgi Can
Cevab acil lazım..
Puan Ver

Neptün'ün bilinen 14 uydusu vardır. Bunların içinde açık farkla en büyüğü; William Lassell tarafından, Neptün'ün keşfinden sadece 17 gün sonra gözlenen, Neptün etrafında dönen toplam kütlenin %99.5'ini oluşturan, ve ayrıca küresel şekle sahip olabilecek kadar kütleye sahip tek gök cismi olan, Triton'dur.

Ahmet Aykut Aslan
Takip Et
Öncellikle bu konunun yeri burası değil ise kusura bakmayın.Şimdi bu sorum yöneticilere benim Tarih ve diğer bilim dalları ile ilgili araştırmalarım ve yazılarım var burada paylaşmak istiyorum bu nasıl olacak ? Bana yardımcı olursanız gerçekten çok sevinirim.
Damla Şahin , Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Onaylı Kullanıcı

Tabi ki yazılarınızı Evrim Ağacı'nda paylaşabilirsiniz. Ama yazılarınızın yayımlanması için dikkat etmeniz gereken bazı kriterler mevcuttur. Şu yazımız size yardımcı olacaktır:

Ahmet Aykut Aslan
Takip Et
Ben AÖF Tarih öğrencisiyim bu yıl son senem tekrar sınava girmek gibi bir planım var ama sözel değil sayısaldan girmek istiyorum fakat sayısal derslerim sıfıra yakın pazartesinden itibaren sınava kadar çalışmaya başlasam işe yarar mı ? Yoksa uğraşma zaman kaybetme mi diyorsunuz?
Damla Şahin , Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Onaylı Kullanıcı

Merhabalar. Sayısalda hangi bölümü istiyorsunuz? Bunu sormamın sebebi şu: Eğer istediğiniz bölümün puanı çok yüksek değilse sayısaldan hazırlanmanız elbette ki mümkün. Fakat fen ve matematikte başarı elde edebilmeniz için çok çalışmanız gerekiyor. Matematik için sizi geliştirebilecek güzel kaynaklar var. Sözelci olduğunuz için sözel kısımda sıkıntı yaşamazsınız. Bu, sizin için bir avantaj. Dediğim gibi sıkı bir çalışma programı yapmalısınız. Umarım cevabım anlaşılır olmuştur.

Takip Et
Soru endüstriyel kirliliğin bulunması, mutasyonlar ve evrim hakkında.

Cevap: E

ÖSYM'nin beni bu sorularla şaşırtıyor doğrusu. Bu Evrimsel Biyoloji sorusu, takdire şayan bilgiler içeriyor. Bu yüzden haklarını teslim etmek zorundayım.

Bu soru, Evrimsel Biyoloji'nin en temel mekanizmalarından ikisini, genetik varyasyonlar ile doğal seçilimi net bir şekilde anlatmaktadır. Bunun için tipik bir örnek olarak endüstriyel devrim dönemi kelebekleri kullanılmıştır. Zaten soru ifadesinde konu açık bir şekilde belirtilmiştir.

Verilen her şık, Evrim ile ilgili önemli noktalara değinmektedir. Bu sebeple bunları açmakta fayda vardır.

I numara yanlıştır. Çünkü mutasyonlar evrime sebep olmazlar. Çevresel değişimler mutasyonlara sebep olsalar da, bu çok çok sınırlı bir mutasyondur ve evrimsel değişime sebep olamaz. Mutasyonlar, bireyin kendisinde meydana gelir ve üreme hücrelerinde veya zigotta meydana gelmediği sürece kalıtsal olamaz. Ancak mutasyonlar, genetik çeşitliliğe katkı sağlamak açısından önemlidir. Zira mutasyonlar sıkça meydana gelirler ve rastlantısaldırlar. Bunlar üreme hücrelerinde ve zigotta meydana geldiğinde, önemli çeşitlilik unsurları haline gelebilirler. Ancak bir türün değişmesinin doğrudan mutasyona bağlanması çoğu zaman mümkün değildir. Bu sebeple I yanlıştır.

II doğrudur. İşte evrim bu şekilde olur. Neredeyse hiçbir özellik bir popülasyon içerisinde %100 dağılmaz. Mutlaka belli bir oran bulunacaktır: saç rengi, göz rengi, saç uzunluğu, boy, deri rengi, deri kalınlığı, enzimatik faaliyet gibi milyarlarca özellik, belirli şekillerde popülasyon içerisinde çeşitlilik (varyasyon) gösterir. Bu varyasyon mutasyonlar, crossing-over, transpozonlar, plazmidler, vb. Evrim Mekanizmaları tarafından sağlanır. Daha sonra, bu genetik varyasyon üzerine çevresel değişimlerin neden olduğu baskılar işler. Yani evrimin Seçilim Mekanizmaları devreye girer. Bu mekanizmalar nesiller içerisinde değişim yaratırlar. İşte evrim budur. Evrim, mutasyonlarla bir anda olan bir olay değildir. Evrim, çeşitliliğin seçilmesi sonucu oluşan bir değişimdir.

III de bu sebeple doğrudur. Canlıların değişmesinin sebebi, çevresel değişimler sonucu likenlerin gelişememesinden ötürü ağaç kabuklarının koyu renginin ortaya çıkmasının, koyu renkli kelebekler için avantaj sağlamaya başlamasıdır. Bu, kısa sürede açık renkli kelebeklerin eski avantajını yitirerek av olmasına sebep olur ve popülasyon içerisinde koyu rengi sağlayan gen avantajlı hale gelir ve yayılır. İşte bu şekilde, bütün özellikler farklı yönlerde seçildiğinde, nesiller sonunda bir türden başka türler meydana gelebilir. Biz de buna türleşme veya Evrim diyoruz.

Yani cevap, II ve III'tür.

Favorilerime Ekle

“Hep bir fizikçi olmak isterdim. Daha 6 yaşındayken, televizyonu tamir etmek üzere eve gelen teknisyene de böyle söylemiştim. O zamanlar bir fizikçinin ne iş yaptığına dair pek az fikrim olduğu aşikar.”
Horst Störmer