Mete Atatüre

Kuantum Fiziği & Optik Fizik

Emre Danış
Puan Ver
Mete Atatüre , Cambridge Üniversitesi Fizik Profesörü Onaylı Kullanıcı Onaylı Kullanıcı

Aslında genel anlamda bir nesnenin yüke sahip olması dört temel etkileşim kuvvetinden o yük tanımına karşılık gelen kuvvetin etkisi altında kalabiliyor olması demek. Yani elektromanyetizmadan etkileniyorsa, bilinen artı ve eksi olmak üzere iki tür yüke sahip olmakla beraber, güçlü nükleer kuvvetten etkilenen nesneler (kuarklar, gluonlar gibi) üç ayrı renk yüküne sahip olabilirler. Dolayısıyla genel anlamda bir nesnenin yükünün olmasını, o yüke karşılık gelen kuvveti hissettiğinin bir belirtisi olarak görmek anlamlı olur.

Asena Çevik
Takip Et
Yeterince küçük bir cisim için fizik kuralları farklı mı işler yoksa fizik henüz eksik midir? Uzay-zamanın bükülebilmesi için kütle ve hacim sınırı olabilir mi? Şimdiden teşekkür ederim. :)
Puan Ver

Aslında klasik fiziğin neredeyse tamamı kuantum fiziğinin bir alt kümesi. Yani klasik fizik kurallarına uyan nesneler genelde kuantum fiziği özelliklerini gözlemleyebilmek için gereken koheransı (faz uyumunu) kaybetmiş nesneler oluyor. O yüzden makroskopik maddeler de tek tek atomlardan oluşmuş olsa da, birbirleriyle etkileşim sırasında koheransı ve dolayısıyla kuantum fiziksel özellikleri kolayca yitirilebilen nesneler oluyorlar. Bu özellikleri gözlemleyebildiğimiz nesneler genelde tüm evrenden izole edilmiş parçacıklar oluyor.

Son olarak, fizik hatta her bilim dalı eksik. Eksik oldukça da yanlışlanabilir ve geliştirilebilir. Kuantum fiziğine alternatif yaklaşımlar denendiği gibi, kuantum fiziğini de içinde barındırabilecek başka teorilere ve modellere erişmemiz mümkün.

İsmail Güney
Takip Et
Milyar milyar yıl sonra evren yok olacak mı ? Olacaksa bu nasıl ve ne şekilde olacak?
İsmail Arslan
Takip Et
Dünyadan fırlatılan ve birbirleriyle zıt yone giden A ve B uzay sondalarının hızları dünyaya göre 151.000.000 m/s olsa, A uzay sonrasına göre B uzay sondasının hızı ışık hızını geçer mi? Teşekkürler.
Batuhan Türk
Takip Et
maddelerden çıkıp gözümüze gelen fotonların renklerini maddelerin özellikleriyle alakalı olduğunu biliyorum fakat bu özellikler ışığa nasıl etki ediyor ?
Berke Kuday
Takip Et
Büyük yıldızların kütlesinin çok küçük bir alanda toplanması sonucu oluşan nötron yıldızları yoğun ve sıcak olmasına rağmen neden nötron yıldızlarına göre daha yoğun olan kara delikler sıcak değildir? Sebebinin kuantum kütleçekimin doğa yasalarını oluşturan bilgileri yok etmesinden kaynaklandığını düşünüyorum. Doğruysa neden 0 değil?
Takip Et
Bir gezegene baktığımızda uzaklığı ve ışığının bize geldiği süre de hesaplandığında binlerce, belki milyonlarca ışık yılı önceki haline bakıyor oluyoruz. O halde aynı şekilde diğer uzak gezegenlerden dünyaya bakıldığında da aslında dünyanın anlık hali değil çok daha eski bir zaman dilimi gözlemleniyor olacak.
Serhan Dağlı
Takip Et
Bilkent’de fizik bölümünde lisans eğitimine başladım. Ancak sinirbilime de ilgim olduğuna karar verdim. Bu ilgi, sosyal bilimlerle (özellikle psikolojiyle) ve temel bilimlerle (beyinde gerçekleşen kimyasal reaksiyonlar ve elektriksel bağlantılar) dirsek teması içinde. Lisansta fizik okuyup sinirbilme yönelmek mantıklı bir seçim mi ?
Mezopotamya ...
Takip Et
Bu hareket iki elektron etkileşimi mi yoksa bir iletkenden diğerine elektron iletimi mi eğer öyle ise iletildiği son durakta(Tv,pc, vb.) elektronlar toplanıyor mu? Yada kast edilen bir elektron döngüsü ise elektrik kaynağı kesildikten sonra da neden devam etmiyor?
Samed Dalgıç
Takip Et
O kadar geniş ki bazı zamanlar öğrenemezmişim gibi geliyor. Nasıl bir yol izlemeliyim yardımcı olursanız sevinirim? Ayrıca kullanmam gereken kaynaklar okullar için olanlardan mı yoksa Leonard Susskind gibi bilim insanlarının kitapları mı olmalı (kuramsal başlangıç, kuantum mekaniği)
Yetkin Yetkin
Takip Et
Fizik, Kuantum, Uzay konularında bilgi sahibi olmak için basitten ileri düzeye doğru okuma sırasıyla kitap listesi önerebilir misiniz ?
Puan Ver

Aslında bu düşünce deneyinde vurgu, Kuantum Mekaniği'nin Kopenhag Yorumu'nun günlük hayatla örneklendirilmesinin saçmalığına yönelik. Tabii işin içinde biraz da kuantum fiziğinde gözlemin etkisine gönderme var. Yani bir maddenin kuantum durumunu belirleyen kesin bir ölçüm veya gözlem yapılana kadar geçen zamanda, o maddenin birden fazla kuantum durum olasılık yoğunluğuna sahip olması anlatılıyor.

Schrödinger'in kedisi örneğinde bu olasılık, kedinin yaşıyor olup olmaması ile ilgili. Kutuyu açtığımızda tüm olasılık yoğunluklarından, kesin ve tek bir durumu yansıtmış oluyoruz. Yani kedinin yaşıyor olup olmadığı, bizim yapacağımız gözleme kadar anlamlı bir soru değil. Bu tanıma göre, o gözlem gerçekleşene kadar kedi ve aynı kutuda bulunan radyoaktif madde, birbiriyle kuantum dolanıklık içinde.

Yalnız, yinelemekte fayda var: Kuantum fiziğine özgü kavramları, deneyimlediğimiz ve alışageldiğimiz dünyadan örneklerle betimlemek genelde çok zordur. Bu da, o örneklerden bir tanesi...

Mert Yanık
Puan Ver

Zaman yolculuğunu bugünkü fizik kuralları ve modelleri içinde yapmamız mümkün değil. Bunun nedenleri pek çok; hatta termodinamik yasaları bile işin içine giriyor. Belirsizlik ilkesi doğrudan bir engel değil; aksine, belirsizlik ilkesi sayesinde çok kısa süreler için enerji korunumunu ihlal edebilmek mümkün!

Faruk Eroğlu
Takip Et
Hep parçacıkların tek "gerçek" varlıklar, alanların ise yalnızca kuvvet taşıyıcı parçacıkların bulunma yoğunluğunu ifade eden "sanal" modeller olduğunu hayal etmiştim. Fakat aksine evrendeki asıl varlıkların kuvvet alanları olduğu ve parçacıkların da bu alanlarda meydana gelen "uyarılmalar" sonucu ortaya çıktığı yaklaşımı kabul görüyor.
Haktan Ata
Puan Ver

Güzel bir soru, öyle ki başka fizikçileri de meşgul ediyordu epey süredir. Burada kilit soru, kara deliğin hangi özelliğinin önemli olduğu tabii, eğer karadelik içindeki parçacık sadece "unitary" olarak adlandırdığımız dinamiğe tabi oluyorsa o zaman kuantum dolanıklık yaşamaya devam edeceğini düşünüyoruz. Hatta lokalize haldeki kuantum bilginin çok parçalı bir sisteme geri dönüştürülebilir olarak dağıtılmasına kuantum karışıklık diyoruz.

Karadelik içindeki karmaşıklık ile özdeş olduğu için, bu konudaki araştırmalar bir yandan da kuantum bilgi ve kozmoloji arasında benzerlikler aramakta. Karadelikte olduğu gibi karmaşıklığı arttığı durumlarda gözlemlenebilir dolanıklığın da zamanla azalmasını bekliyoruz. 2019 yılında laboratuvar ortamında gerçek kara deliklerle olmasa da, en azından yakalanmış iyonlar kullanarak bu karadelik ve kuantum dolanıklık kavramının fiziksel simülasyonunun gerçekleştirdiler.

Favorilerime Ekle

1. Verified quantum information scrambling Nature, K. A. Landsman et al.
Uygar Berke Gür
Takip Et
Dolanıklık ilkesiyle ilgili bir video izlerken böyle bir şeyle karşılaştım ve doğruluk payını bilmek istiyorum. Eğer doğruysa güneşten yayılan herhangi bir fotona etki edersek güneşten yayılan tüm fotonlara etki etmiş olur muyuz?
Mors Et Vita
Takip Et
Kuantum dolanıklılık ilkesi ile ışınlanma hızında network ağları kurmak mümkün mü? Bu uygulamayı yapmak için nelere ihtiyaç vardır? Kuantum dolanıklılık ilkesi ile ilgili net ve bariz kaynaklar nelerdir?
Takip Et
Parçacıklarının sıfır enerji ile sonsuza kadar hareket edebilmesi doğru mudur? Doğruysa bunu mümkün kılan nedir? Bu bir enerjinin yoktan var olması anlamına gelir mi?

“Mantık sizi A'dan B'ye götürür; hayal gücü ise her yere...”