Genel Biyoloji & Genetik

47k
Ersals Krononot
Takip Et
Yüzyıllardır benzer şekilde kaldı, neden yeni gelişmelere uyumlu bir şekilde değişmedi?
Cevap
Puan Ver

Yaşam şekli olarak sadece 1 yüzyılda bile ciddi yaşam değişiklikleri yaşadığımızı/gözlemlediğimizi düşünüyorum. Ancak dediğiniz gibi benzer bir yaşam şekli kaldı. Hala aynı temellere kuruluyuz. Peki ya neden ?

Elimde bir kanıt olmasa da elimde 2 sebep var. 1. sebep yaşam şeklinin yeterliliği. İnsan ırkına bu yaşam şekli yetmekte ve çok ciddi reformlara başvurmamıştır. Aztek ve İnka ırkları düşmansızlıktan dolayı nasıl belli bir askeri teknolojide kaldıysa. Tam tersi şekilde ilk ve orta çağda Çin klanlarının iç savaşlarından dolayı askeri teknolojileri üstün bir düzeye ulaşmıştır. İşte bu durum insanlığın ortama göre yaşam yeterliliğinden kaynaklanan gelişmelerdir.

Bu yüzden insanlar da kendini aç bırakıp açlığa dayanıklı nesiller yetiştirme tarzı düşüncelerde değildiler çünkü ihtiyaçları yok. Yaşam şekilleri üreme şansı veriyor zaten.

2. sebebim ise kültür ve belli zamanlarda ortaya çıkan yaşamlara duyulan aşırı bağlılık durumudur. Her ırkın belli bir kültürü vardır ve bu kültür üzerinde yürüyen ırkın versiyonun gelişimi belli bir yere kadar olur. Irk, daha geniş bir yelpazeden ziyade özel bir bölgeden gelişim gösterirler. Bu da daha üstün versiyon yaratma durumununun süresini uzatır. Irkı daha geniş yelpazede geliştirebilmek için ırkın kültüründe ciddi reformlar yapmalı yada yok edilmelidir. Irkın kültüründe değişim yapmakta[Türk filmlerindeki töre meselesi misali :) ] gayet zordur. Yani başka konularda geliştirmek çok zordur.

Serhat Altuncan
Takip Et
Yaşlanma neye göre değişir? kaplumbağa 200 yıl yaşayabiliyorda insan neden yaşayamıyor?
Cevap
Puan Ver

İnsan türünün genetik potansiyel yaşı 130-140 yıl civarı.

Ömür, hücrelerin ortalama bölünme sayısı -telomer- üzerinden elde edilen genel bir süreyi ifade eder. Ancak, bu yaşam biçimiyle daha alakalı bir durum. Çünkü hücrelerin bölünme gereksinimi ve telomer uzunluğu yaşam biçimiyle değişen bir durum.

Türler arası ömür süre farklılıkları multifaktöriyel bir durumdur. Genele baktığımızda, aynı türün büyük varyasyonları daha az, küçük varyasyonları daha çok yaşamakta ortalama. Büyüklük, hücre replikasyonunun çok olması anlamına gelmekte. Her kopyada kırıklar oluşacak, onların kopyalarındaki kırıklar da birikerek devam edecek. Uzun boylu olmanın kansere yatkınlığı da -tamamen genelleme olarak ifade edilir kesinlik içermez-, aynı mekanizma nedenlidir.

Diğer yandan ömrü belirleyen en önemli mekanizma, ETZ diye bildiğimiz, besinlerin enerjiye çevrilmesinde kullanılan elektron transport zinciri. Burada karbon bağlarından alınan elektronlar, mitekondri zarında protonlarından zar dışına itilerek ayrıştırılır. Arada oluşan yük farkı, ATP olarak kullanılır. İşlem sonunda elektronlar ve protonlar birbirine hızla kavuşur. Ancak bu sistemde sürekli olarak proton kaçakları olur. En ideal beslenmede bile 1000de 4 proton kacağı oluşur. Bunlara da serbest oksijen radikali denir. Elektron kaybettikleri için dengesiz hale geçerler ve elektron almak için mitekondri ve hücre zarlarına saldırırlar. Onlardaki yoğun elektronları çalarlar. İşte hastalıkların zemini de bu şekilde oluşur çoğu zaman. Bu kaçakların çok olması, farelerde ömrün 6 aya kadar düşmesine neden olur. Kargalar ise çok uzun yıllar yaşarlar çünkü ETZ sistemlerinde proton kaçağı oldukça azdır.

İnsan türü, kendisi için planlanmış ömürle alakası olmayan bir ömre sahip. Planlı ömrün yarısını bile kullanamıyor. İşte bir türün yaşam süresini genetikten çok yaşam biçimi belirler. Hayvanlarda yaşam biçimi görece aynı olduğu için bireyler arası fark daha az görülür.

Yaşam biçimi hücre bölünme sıklığını, telomer uzunluğunu, ETZdeki proton kaçak miktarını ve oluşan kaçakların temizlenme miktarını DOĞRUDAN etkiler. Genetik olarak zayıf olarak kabul edebileceğimiz bir kişi, ideal yaşam şartlarında uzun yaşayabilir, genetik olarak güçlü kabul edebileceğimizi kişi yaşam şartlarını olumsuz hale getirip ömrünü kısaltabilir.

6k
Mahmut .
Takip Et
Halk arasında yaygın olarak ''bunun metabolizması hızlı'' tarzı tabirlerin bilimsel olarak karşılığı nedir ?
Tüm Sorular

“Bazıları insanın gezegenimizdeki en tehlikeli hayvan olduğunu söyler. Bu kişilerin hiç kızgın bir kedi görmedikleri açıktır.”
Lillian Johnson