Genel Biyoloji & Genetik

Yiğit Temelli
Takip Et
A ve B kan gruplarında 0 kan grubuna göre tek çeşit antikor bulunması immun sistemde değişime sebep olur mu? Olursada diğerlerinden daha güçlü ve güçsüz olmasına yol açabilir mi?
Takip Et
Haberlerde her türlü hayvandan bahsettiler yarasa, sürüngenler, yılanlar, çeşit çeşit bir dolu hayvan saydılar. Bu virüs hangi hayvandan bulaştı?
Puan Ver

Bu şu anda bilinmiyor ve daha uzun bir süre bilinemeyebilir. SARS gibi yıllar önce olup bitmiş hastalıkların bile kökeni tam olarak bilinemiyor; ancak çok güçlü adaylardan söz etmek mümkün. İzah edeyim:

Wuhan koronavirüsünün (SARS-CoV-2'nin) de parçası olduğu betakoronavirüsler, yarasa kökenli virüslerdir; yani aslen yarasalarda bulunan koronavirüslerin evrimleşmiş torunlarıdır. Örneğin SARS'ın, özellikle de Rhinolophus sinicus türü yarasalardan köken aldığı düşünülmektedir.

Virüslerin köken aldığı canlılara virüs rezervuarı adı verilir. Ancak insanlara virüsün bulaşma kaynağı her zaman ana rezervuar olmayabilir; aracı hayvanlardan da bulaşabilir. Örneğin SARS insanlara misk kedileri aracılığıyla, MERS ise tek hörgüçlü develer aracılığıyla bulaşmıştı. En azından, en olası kaynakların bu hayvanlar olduğu düşünülüyor; çünkü dediğim gibi, virüslerin ana kaynağını her zaman hatasız olarak bilmek mümkün değil.

SARS-CoV-2'nin ana kaynağının ise çok-bantlı bungarus (Bungarus multicinctus) olarak bilinen, aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz yılan türü olduğu iddia edilmişti. Ancak güncel veriler, bunun pek de mümkün olmayabileceğini gösteriyor.

Virüsün ana kaynağı olduğu iddia edilen çok-bantlı bungarus ("Bungarus multicinctus").
Journal of Medical Virology

SARS-CoV-2'nin genomik analizi, Rhinolophus sinicus türü yarasalardan alınan genomlara %80 civarında benzemektedir. Yapılan bir diğer çalışmada, R. sinicus'un yakın akrabalarından Rhinolophus affinis türü yarasalardan örnekler alınmış ve SARS-CoV-2 genomunun bu genom ile %96 oranında benzeştiği ileri sürülmüştür.

Rhinolophus sinicus

7 Şubat 2020'de Çinli araştırmacılar, SARS-CoV-2'nin genetik sekansının pangolin adı verilen bir hayvandan aldıkları genlerle %99 oranında örtüştüğünü bulduklarını ilan ettiler; ancak akademik çalışmalarını henüz yayınlamadılar.

Pangolin

Bu nedenle henüz ana kaynak net değil; ancak en olası adaylar arasında yarasalar ve pangolinler bulunuyor diyebiliriz. Bu konuda araştırmalar devam ediyor. Virüsün evrimsel kökenine yönelik çalışmalar da devam etmekte ve her yeni bulguyla netlik kazanmaktadır.

Zafer Bayhan
Puan Ver

Kana kırmızı rengini veren Hemoglobine bağlanan demir. Bazı türlerde ise hemoglobin yerine farklı kan proteinleri evrimleşmiş.

Hemosiyanin yumuşakça ve eklembacaklılarda oksijeni bakıra bağlaması sebebiyle mavi renge dönüşüyor.

Hemeritrin bazı deniz canlılarında parlak mor kan rengine

Biliverdin bazı kertenkelelerde yeşil kana

Antartika'da yaşayan beyaz balıklar da beyaz kana sahip.

Mavi kanlı yani hemosiyanin taşıyan "atnalı yengeci" nin en eski fosil kayıtları 450 milyon yıl öncesine ait.

Yumuşakçaların (salyangoz gibi) en eski fosil kayıtları 550 milyon yıl kadar öncesine dayanıyor.

Teşekkür Et (1)
Muhammed Durgun
Teşekkür Et (1)
Takip Et (3)
Aşağıda belirttiğim makaledeki ırk tarihi şemasında bir etnik kökenin altındaki etnik köken tam olarak neyi belirtiyor? Türklerin altında yunanlar var bu şu mu demek Türk ve Yunanlar beraber Türk olarak yaşıyorlardı sonradan yaşananan ayrılıklardan Yunanlar oluşutu. Bu demek olduğunu zannetmiyorum
Tüm Sorular

“Gözlediğimiz Evren değil, Evren'in bizim sorgulama yöntemimiz sonucunda ortaya döktükleridir.”
Werner Heisenberg