Soru & Cevap

Fizik & Kuantum

Arda Baydar
Yanlış bilmiyorsam kütlesi olan bir maddenin ışık hızına ulaşamama nedeni higgs alanı peki higgs alanı olmayan bir ortam yapılaz mı ?
Puan Ver

Higgs alanı ve higgs parçacığı, kütlenin oluşumuna neden olan yapının kendisi.

Yani o alan sayesinde biz varlık - madde algısına sahibiz.

Eğer higgs alanı dışından bahsedersek, biz varlığımızı koruyamayacağımız bir ortamdan bahsediyor oluruz.

Yapacağımız bütün gözlem ya da deneylerin higgs alanına bağlı maddeyle olacağını düşünürsek, olası bir higgs alanı dışı ortamda geçersiz kalacaklardır.

Bir de higgs alanı, evrenin doğasının bir parçası. Ona müdahele edebiliyor olsaydık, evrenin sırları konusunda oldukça ilerlemiş olurduk. Herhalde öyle bir aşamada, kuasarlar arası yolculuklardan bahsedecektik en alt seviyede.

Jean Paul Roux
Madde yoktan varolmaz vardanda yok olmaz yani Şuan daki herşey büyük patlamadan öncesi evrendeki parçaların etrafa saçılması o zaman ölen canlı sayısı doğan canlı sayısıyla orantılı mıdır ?
Puan Ver

Hayır, canlı oluşma sürecinde tüketilen atomların tek kaynağı ölen canlılar değildir.

Örnek verecek olursam bitkiler (böcekçil bitkiler hariç) yeni bitkiler üretmek için başka canlılardan atom almaz.

Yapısına kattığı atomlar topraktaki su, havadaki serbest karbondioksitten gelir.

Puan Ver

Sayın Serhat; bir cisim-madde ya da herhangi bir olgunun başka bir maddesel olguyu hareket ettirmesi için kütle sahibi olması gerekir. Lakin fotoların bir kütlesi olmadığından dolayı bir maddeyi hareket ettirmez.

Cengizhan Ç.
Bu durumda arabamızın farlarından çıkan ışık, ışık hızını aşmış mı olur?
Puan Ver

Işık, hızını çıktığı kaynağın hareketine göre değiştirmeyeceği için, hareketli ve hareketsiz araçlardan çıkan ışıkların farkı olmayacaktır.

Yoğun ortamda ışığın dalga hareketi yavaşlamaktadır göreceli olarak, ancak fizksel hareketin herhangi bir etkisi olmayacaktır.

Asude Didar Özsoy
Puan Ver

Aslında ışığın etkileşim biçimleri açısından güzel bir soru.

Nasıl yoğun ortamda ışığın kümülatif etki olarak yavaşlaması mümkün ise (fotonların hızı değişmez), aslında aynı şekilde belli şartlarda hızı artabilir mi sorusu da sorulabilir mantık olarak.

Ancak gözden kaçırmamamız gereken bir durum var ki, ışık hızı bizim evrenimizde bir üst limit hız açısından.

Yani o hıza asla ulaşamayacağız kütle sahibi olduğumuz sürece.

Bu nedenle bu hızın üstü için herhangi bir tespit yapmak 3+1 boyut etkisindeyken çok mümkün görünmüyor.

Diğer yandan, foton bizim boyutumuzdaki haline verdiğimiz - tanımladığımız şey.

bizim boyutumuz dışında nasıl bir fenomen olduğu hakkında fikrimiz bile yok. Belki hız bile tamamen bizim boyutumuzda oluşan sanal bir gözlemdir. Öyle bir şey hiç yoktur belki de (ki bence zaten öyle).

Foton için zamanın hiç olmaması açısından baktığımızda, uzayzaman dokusunun tek olması açısından mekanın da onun için olmaması gerekirdi. Ancak görecelilik ve boyut etkilerinden dolayı bize yol alan, güneşten 8 dakikada gelen bir ŞEY gibi geliyor. Işık ve fotonu aynı şekilde ele alamama durumu, anlamayı biraz daha zorlaştırıyor.

Evrim ağacının makalesi de bu konuda bilgi içeriyor.

1. https://evrimagaci.org/isik-hizi-ile-ilgili-temel-bilgiler-isik-hizini-neden-gecemeyiz-402 Işığın kümülatif etkisi ile foton etkisinin farklı olduğu iyi anlatılmış.
Kubra Bl
Kuantum Dalgalanma: Yoktan Var Olabilen Enerji ve Evrenin Var Oluşuna Etkisi - Evrim Ağacı https://evrimagaci.org/kuantum-dalgalanma-yoktan-var-olabilen-enerji-ve-evrenin-var-olusuna-etkisi-2894 bu makalede ki gibi olustuysa evren ki kanitlanmis olabilir olmayabilir bilmiyorum yani bu ranrinin varligini red edebiliriz dmek mi ?
Puan Ver

Evrendeki oluşumların herhangi bir şekli, tanrısallık için pozitif ya da negatif delil olarak kullanılamaz. Bunun nedeni, din in bilimsel olarak kanıtlanabilir - yanlışlanabilir bir sistematiği olmaması.

Din, rasyonel düşünceye yüklenen anlamdır. Bu nedenle bilimsel bütün yordamlar, tanrısal yöntem olarak görülebilir. Kısaca bilimsel argümanlar tanrısallık için geçerlilik - geçersizlik nedeni olmuyor teorik olarak.

Bilimsel bir argümana dayalı olarak tanrısallığı red edebiliyor olmayı teorik olarak geçerli gören bir yaklaşım, tanrısallığı bilimsel argüman üzerinden onaylıyor olmalı içsel tutarlılığını koruyabilmesi açısından. Oysa inancın kaynağı, o bilimsel argümana yüklenen anlam olduğu için sadece argümanı referans alarak tanrısal bir sonuca gidiyor, ya da tanrısallığı reddediyor olma durumu teorik olarak geçerli değil.

1. https://fizikakademisi.com/2016/03/23/olumsozluk/ Ölüm sonrası bilincin kaybolmadığına dair araştırmalar var.
Asude Didar Özsoy
Puan Ver

Maddenin çoğunluğunun boşluk olması durumu, atom için %99,9luk bir orana tekabül eder.

Yani atomik düzeyde bir tanımdır.

moleküler düzeyde - makro seviyede madde katı algılanır.

Yani atomları boşluktan ibaretmiş gibi olan maddeler, makro düzeyde bu atomların birlikte oluşturduğu bütün halleriyle etkileşimdedirler.

Bu nedenle birbiri içinden geçmeleri söz konusu değildir.

Maddeleri oluşturan atomların elektrona sahip olmaları, birbirine yaklaşan maddelerin itme tepkilerine neden olur.

Bu açıdan bakarsak, birbiri içinden geçmeleri daha imkansız olur, çünkü dokunamazlar bile. Elektronlar birbirini yaklaştıkça daha

büyük kuvvetle iterler.

Konunun atomik düzeyde farklı, makro düzeyde farklı olduğunu, farklı işlediğini görüyoruz.

1. https://evrimagaci.org/vucudunuzun-999999999u-bildigimiz-madde-anlaminda-bostur-4623 Atomik düzeydeki boşluğun, beden bazında yaşanmıyor olmasının nedenleri.
Emirhan Koç
Büyütecek bir alet değil de küçültecek bir alet yapılabilmesi mümkün mü? Gözlemleyebilmek için en az o cisim kadar büyük bir alet mi gerekiyor?

Merhabalar

Bizden daha büyük bir cismi gözlemlemek için o cisim kadar büyük bir araca ihtiyacımız yok. Ondan uzaklaşarak da onu gözlemlememiz mümkün. Buna örnek olarak bizden milyarlarca kat büyük olan gezegenleri gözlemlememiz örnek olarak verilebilir.Büyük bir cismin yalnızca küçük bir bölümünü görebilecek kadar yakın bir noktadaysak onun tamamını o noktadan görmemizi sağlayacak bir araç yapılamaz.

Baran Çapik
Yanlış bilmiyorsam bir elektron ve üst kuark eşit hacme sahip ama higgs alanı,üst kuarkı elektrondan 350000 kat daha kütleli yapıyor.Eğer hacimleri eşitse higgs alnı kütle farkını neye göre yaratıyor?
Puan Ver

Bir madde Higgs Alanı ile ne kadar çok etkileşime girerse o kadar çok kütle kazanır. Üst kuark elektrona göre Higgs Alanı ile daha çok etkileştiğinden elektrondan daha çok kütleye sahiptir. Öte yandan bir foton Higgs alanı ile hiç etkileşime girmediğinden kütlesi yoktur.

Emre Gönenç
Puan Ver

İlk sorun ile başlayalım Emre. Büyük patlamanın öncesini bilmek yokluktan geldiğimizin kesin bir kanıtı olmak zorunda değil. Çünkü evrenden önce farklı evrenlerde olabilir yada bilmediğimiz şeyler etkileşmiş ve sonucunda evren oluşmuş olabilir. Durum böyle olmuş ise yoktan var olduk diyemeyiz. İşte tamda burada ikinci sorun ile devam etmemiz daha mantıklı olacaktır. Bilimsel olarak bu konuda bazı hipotezler üretilmiştir bunlardan bazıları: Apeiron, çoklu evren teorisi, sicim teorisi yada döngüsel evren teorisi. Bunlara biraz göz atalım.

1-) Apeiron

Kökeni Anaksimandros'a kadar giden bu görüşte bahsi gecen apeiron kelime anlamı olarak "sınırsız" demektir. Yani bu görüşe göre evren hep vardı ve hepte olmaya devam edecek. Evren hep var ve hepte devam edecek ise o halde bir başlangıcı olmaz. Yani yoktan var olma durumu olmaz çünkü hep vardı. O halde başlangıcı da olmaz.

2-) Çoklu evrenler

Bu düşünce bir çok bilim kurgu filmine de konu olmuş bir teoridir. Bu teoriye göre evren sonsuz farklı evrenler bütünün bir araya gelerek oluşturduğu evrenler kümesinden sadece bir tanesi. Bu açıdan bakarsak yine yoktan var olma durumundan bahsedemeyiz çünkü sonsuz farklı evren kümesinin içerisindeyiz belki de farklı evrenlerin etkileşimi ile oluştur kim bilir yani bu görüşte de yoktan var olma söz konusu değil.

3-) Sicim

Bu teori anlaşılması dolayısıyla anlatılması da zor bir konudur. Bu teoriye göre atomları oluşturan parçacıkları (Elektron-Proton-Nötron) oluşturan parçacıkları (Kuarklar-Leptonlar ve Basonlar.) oluşturan teorik bir parçacığın olduğu temeli üzerine kurulmuştur. Bu parçacığa sicim denilir. Bu parçacığın titreşmesi sonucu frekanslar oluşur bu frekanslar maddeyi ve enerjiyi oluşturur. Bu teoriye göre sonsuz farklı frekans kombinasyonu vardır ve hepside şuan tam olarak buradadır.

Ancak şuan bilimin kabul ettiği yoktan var olma durumudur. Yukarıda bahsi geçen olaylar sadece bir hipotezdir ve güçlü bir dayanağı yoktur. İyi okumalar.

Ufuk Can Yıldız
Hava atomlarının (belki de bütün atomlar için geçerlidir, bilmiyorum) her sesi ve görüntüyü kaydettiği, o verilerin yüzlerce yıl geçse bile atomda saklı olup asla silinmediği ve bu bilgiye son bilimsel araştırmalar sonucunda ulaşıldığı gibi bir şey öğrendim. Bu konuda aydınlatır mısınız?
Puan Ver

Bu konuda hiç bir kaynak bulamadım. Galiba teknoloji çağının getirdiği bilgi kirliliğinin bir ürünüdür. Çünkü hiç bir kaynak bulamadım eğer ki kaynağınız varsa sorunuza kaynak eklemenizi öneririm. Böylelikle daha kolay yardım edebiliriz.

Ancak sesin nasıl yayıldığına değinebiliriz böylelikle konu daha iyi anlaşılmış olur. Ses bir dalgadır ve bu dalga havadaki atomlara çarpar ve onları titreştirir böylelikle havada ses dalgaları halinde yayılır. Her atom ile temas ettikten sonra belirli bir enerjisini kaybediyor yani ses enerjisi diğer enerji formlarına dönüşüyor ve zamanla bir yerden sonra sesin şiddetine göre hareket ettikten sonra duruyor.

Tarık Sonmez
Işık hızın hiç bir madde geçemez ama geçtiğini varsayalım ışıktan hızlı gidip dünya ya gelişmiş bir teleskopla baktığımız da geçmişi görmüş olur muyuz?
Puan Ver

merhaba dostum, aslında bu yazdığının tam tersi, hızlanmak zamanda ileri atlamamıza dolayısıyla geleceğe gitmemize neden olur, geçmişe gitmek imkansızdır ama geleceğe gitmek yeterli hızlarda mümkündür.

1. cevap
Mehmet Kaplan
Güneş sisteminden çıktığımızda sürtünme olmayacağı ve yörüngesel kuvvetler azalacağı ve hatta yok olacağı için mesela aracımızla ışık hızının yüzde 25'i gibi bir hıza ulaşılırsa sonrasında iticileri kapattığımızda aynı hızda mı süzülürüz yoksa boşluk olduğu sürece aynı hızda gidilir mi?
Gökalp Yoleri, Amatör bilim düşünürü

Esenlikler.

Teoridede pratikdede gözlenen hemen hemen bu.

bence uzun zaman mesafelerde çok az yavaşlama olur bununda testi zor.

düşünceme göre madde hızlandığında faz atlıyor ve o fazda sabitleniyor.

1. Bilim
Gökalp Yoleri
Uzay direk etki eder eğer uzay gerçekten boşluksa o halde similasyon matrix felsefik tüm olasılıklar konuşulabilir gama ışını radyo kızılötesi görünen ışıkdan totalde hızlıdır doğrusal yönde sınırlandırılmıs ayrıca dalga hareketinin gereği diğer yönlerdede sınırlanmıştır.

Merhabalar Gökalp

Öncelikle belirteyim,uzay gök cisimleri haricinde boşluktan oluşmamaktadır.Uzay serbest dolaşan gazların ve iyonların yanı sıra,henüz teori de olsa karanlık maddeden oluşmaktadır.Işığa hareketine ve hızına etki eden birçok etken vardır.Yer çekimi ne kadar kuvvetliyse ışık o kadar yavaş ilerler.Öte yandan kara delik gibi yüksek kütle ve dolayısıyla yüksek yerçekimsel alana sahip gök cisimlerinin ışığı kırdığı bilinen bir gerçektir.Öte yandan ortamın yoğunluğa da ışığın hızına ve hareketine etkisi vardır.Işık ne kadar yoğun ortamdan geçiyorsa o kadar yavaş ilerler ve kırılmalara uğrar.

Furkan Kaya
Schrödinger Denklemleri anlamak için gerekli matematik bilgim yok sanırım. Tam olarak nasıl anlayabilirim?
Sorgulayıcı Adam
Bilime göre tanrı veya tanrılar varmıdır metafiziksel varlıkların gerçekliği nedir bigbang nasıl oluştu bigbangin oluşmasında sebeb neydi evren sonsuzmu cevaplarınız için teşekkürler.
Puan Ver

Bilime göre kanıtlanamayan hiçbir şey gerçek değildir. Big Bang ile ilgili sorunun cevabını Celal Şengör'den; 'Evren sonsuz mu' sorunun cevabını ise Evrim Ağacı'ndan kaynak bırakıyorum aşağıya.

Gökalp Yoleri
Eğer sabit tutulabilseydi evet.Şimdilik bu münkün değil insan bilinci ilerde belki başarır. Kütle çekimine sebeb olan göreceli enerjinin anaforlar şeklinde sabit olmasıyla direkt ilişkilidir.
Puan Ver

Işığın göreceli de olsa kütlesi vardır.

Kümülatif etkide, ulaştığı gezegenleri itmektedir

Ancak ışığın sahip olduğu kütleçekim gözardı edilmektedir tarafımızdan.

Çünkü özellikle kütle miktarı yüksek olan cisimlerin uzay zamanı bükmelerinin etkisi o kadar fazladır ki, ışığa ait kütleçekim inanılmaz azalmaktadır. Ama yok denemez.

Gökalp Yoleri
O kadar kolay değil uyarayım dedim buldum diyen çıkarsa hareketin kaynağınıda açıkl derim.
Puan Ver

Bugün kütlenin, uzay zaman dokusunu bükmesinden dolayı, dokuyu büken yüksek kütleli cisimlerin kendisinden küçük kütleli cisimleri bu bükülmeye maruz bırakmasından dolayı kendine çektiğini biliyoruz. Ancak gezegenlerin hareketinin nedeni, bpatlamaya kadar dayanmakta.

Hareket değil de, kütleçekiminin kendisi bir çok bilim insanına göre, bilimsel olamayacak kadar açıklanamaz bir olgu.

Gökalp Yoleri
Zeki birinin zeka dolu kesfidir fakat hesaplamalarda kulllnılırsa kullanılır soyut kavramlardır ne en küçük alan plank alanıdır ne en kısa zaman plank zamanı.
Puan Ver

Bu şekilde bakarsak, bilim adına üretilmiş bütün referanslar-ölçü önkabulleri geçersizdir.

Ancak anlama-kavrama-keşfetme çabası için olmak zorunda bunlar.

Zaten fizik evrenden devşirilen bilgi-bilim, bizim UMWELT dediğimiz kısıtlılığımız dahilinde olduğu için asla mutlak değildir.

Ama hükümsüz de demek değildir.

Adım atmak, ilerlemek için elde edilen referans noktalarıdır.

Gökalp Yoleri
Zaman kavramını somut olarak kabul etmiyorum fakat bilinçli canlılar için vardır zamanı var eden bilinçdir 2 farklı alemde yaşıyoruz evren ve bilinç bilinç için zamanı yavaşlatabiliyoruz bu atom hareketlerini yavaslatarak 2 yolla yapılır dondurmak ve hız bilinç için zaman tek yönde akar hızlandırıp yavaşlatabiliriz nasıl hızlandırılcak;?
Puan Ver

Zaman fizik evrende 3. boyutta hüküm süren evrensel bir olgudur. Aynen entropi gibi.

Yani bilinç olsa da olmasa da hüküm sürmektedir.

Bilinç düzeyinde zamanla etkileşim için bilincin inanılmaz yüksek bir versiyonunu ulaşmış olması gerekir.

Bilincin bu seviyesi, onu oluşturan kütleye ait birimler ile rezone olmasını sağlayacak seviyeye ulaştığında,

zaman sınırlılığını kontrol edebileceği düşünülebilir.

Klasik şartlarda uzayzamanda hızlanmadan zamanda ileri geri gitmek mümkün değildir.

Ugur Çakmak
Evren yaşı ve evrenin genişliği arasında neden bir farklılık var yaşı 14 milyar ise genişliği de 14 milyar ışık yılı olmalı değilmi ama genişliği 90 milyar ışık yılı olarak hesaplanıyor bunun sebebi nedir.

Merhabalar

Öncelikle büyük patlamanın ne demek olduğuna bir göz atalım.

Büyük Patlama (Big Bang) teorisi, evrenin nasıl oluştuğuna dair en önemli açıklamadır. En basit haliyle, içerisinde bulunduğumuz evrenin ilk başta küçük bir tekillikten ibaret olduğunu, sonrasında bugünkü haline gelene kadar kainatın 13,8 milyar yıldır genişlediğini bize göstermektedir.

Günümüzde, gökbilimciler mevcut teknolojiler yardımı ile evrenin başlangıcına geri dönemediklerinden dolayı, büyük patlama teorisi hakkında sahip olduğumuz bilgilerin çoğu matematiksel formüller ve modellere dayanmaktadır. Ancak, gökbilimciler, evrende oluşan genişlemenin “yankısını” mikro dalga arka planı olarak bilinen doğal bir olay sayesinde görebilirler.

Gökbilimciler topluluğunun büyük bir çoğunluğu bu teoriyi kabul ederken, Büyük patlama ‘nın yanı sıra sonsuz genişleme ya da salınımlı evren gibi alternatif açıklamaları savunan teorisyenlerde vardır.

Evrenin genişlemesi hakkında da çok bilinen bir yanlışı düzeltelim.Evren bir yandan büyürken diğer yandan sabit kalmaz.Her yandan büyür.Kendi yaşının 2 katı olması bu yüzden beklenen bir durumdur.Peki neden çok daha büyük ?

Bunun nedeni evrenin genişlemesi hız kavramıyla açıklanamayacak bir olgu oluşundan ötürü gelmektedir.

Algısal olarak baktığınızda, evrenin genişlemesi bir hız gibi görünebilir. Fakat evrenin genişleme hızı derken, aslında bildiğimiz hız kavramından söz etmeyiz. Hız dediğimiz şey, bir noktadan diğer bir noktaya ne kadar sürede gidildiğinin bir ölçütüdür. Halbuki evren bir hareket yapmamaktır, sadece genişlemektedir ve bu genişleme bir noktadan değil, her noktadan gerçekleşir. Dolayısıyla bir noktada göreceğiniz genişleme hızı, bir diğer noktada göreceğinizden farklı olacaktır.

Hızı genellikle km s-1 birimiyle ifade ederiz. Bu tanım, bir cismin bir saniyede kaç kilometre ilerlediğini bize söyler. Fakat evrenin genişlemesi söz konusu olduğunda bu birim km s-1 Mpc-1‘dir. Yani bir megaparsek (Mpc) (3.26 milyon ışık yılı) uzaklıktaki bir cismin bir saniyede kaç kilometre ilerlediğini bize söyler. Aramızdaki evren genişlediği için, bizden bir Mpc uzaklıktaki bir cisim, hiçbir hareketi olmasa dahi sırf aradaki evrenin genişlemesinden ötürü, bizden yaklaşık 70 km s-1 hızla uzaklaşır. Eğer 2 Mpc uzaklığa bakarsanız bu değer 140 km s-1, 3 Mpc uzaklığa bakarsanız 210 km s-1 olur. En nihayetinde bu değerin bir noktada ışık hızına ulaşacağı açıktır. (Bu durum özel göreliliği ihlal etmez, çünkü söz konusu olan cismin kendi öz hızı değildir, sadece aradaki evrenin genişlemesinden kaynaklanan ötelenmedir. )

İşin özü evrenin genişlemesi ve hız kavramları karşılaştırılabilir değildir.

(Bu yazı çeşitli kaynaklardan alıntıdır ve kendi düşüncelerimi de yansıtmaktadır.Kaynaklar ve referanslar kısmından yazıların tam halini bulabilirsiniz.)

1. P. Coles & F. Lucchin, Cosmology

2. Leonard Susskind, Stanford University, Cosmology Lectures

3. P. Francis & B. Schmidt, Austuralian National University, Cosmology Lectures, ANU-ASTRO4X: Astrophysics: Cosmology.

“Bir cumhuriyet, hukuk ve onur prensipleri aşılanmış vatandaşlar olmaksızın hayatta kalamaz.”