Bir Bilene Sor

Bir Bilene Sor, Evrim Ağacı çatısı altında derlenen sorulara cevap vermek istediğini belirten uzmanlara doğrudan soru sorabileceğiniz bir alandır.

Eğer bu makalemizdeki kriterleri tatmin edici bir şekilde sağladığınızı düşünüyorsanız, buradaki formu doldurunuz.

Bu uzmanlar, çeşitli şekillerde sıralanan sorular içinden seçtiklerini, istedikleri zaman aralıklarında yanıtlandıracaklardır.

Sorulara cevap garantisi veremediğimiz gibi, bu alanda söz konusu uzmanlardan başka kimsenin yanıt yazmasına izin verilmemektedir.

Ali Uçar
Süperpozisyondan çıkan ve sonuç denilebilecek bir olasılığın gerçekleşmesi, neden parçacığın doğal seçilimdeki zaferi olarak görülebilir?
Teorik fiziğe ilgi duyan biri olarak akademik anlamda üniversite okumadan internet yoluyla bilgi edinmek istiyorum. Yaptığım işin yanında mümkün mü?
Hız, cismin aldığı yol bölü zaman olarak bulunuyor. Yani foton için zamanın durduğunu düşünürsek hızının limitte sonsuz olması gerekmekte.
Umut Can Kılıvan
Ör: Bir siteye kayıt olunduğunda kayıdın veri tabanına iletimi.
İzafiyet ile çelişen bir iddia. Aynı zamanda Belarus Devlet Üniversitesi nükleer saatler zemininde de yapılan deneyler ile kanıtlandığı söyleniyor
Yotta Yubato

Selamlar,

Evet, an itibariyle bu konu üzerine çalışıyoruz. Aslında altyapısı hazır; ancak kademeli şekilde yayına alacağız, birden herkese açarak çok ciddi bir kalabalık yaratmak istemiyoruz - çünkü bu alanda çok yeniyiz ve hatalı bir adım atmak istemiyoruz.

Yakında sosyal medya hesaplarımızdan duyuracağız. Ayrıca ilk açılışı Patreon, Kreosus ve YouTube Katıl destekçilerimize yapacağız (genel açılıştan sonra da onlara ait özel odalar yer alacak). Siz de maddi destekçilerimiz arasına katılarak bu ayrıcalıklardan faydalanabilirsiniz.

Sevgiler, Discord'da görüşmek üzere!

Bu içerikle ilgili değil ancak daha önce de Twitter üzerinden sorup cevap alamamıştım bu platformdan sorduğum için üzgünüm bilgilendirirseniz çok sevinirim. Sevgiler... (Konu hakkında araştırdım ancak sonuçlara dair bir şey bulamadım)

Söz verdiğimiz gibi kazananları YouTube kanalımızın Topluluk sekmesinden ilan ettik. Buraya tıklayarak kazananlarımızı görebilirsiniz.

Tüm kazananlarımıza oyunları teslim edildi ve ilk fotoğraflar gelmeye başladı. Bunları kaçırmamak için Twitter veya Instagram üzerinden bizi takip edebilirsiniz.

Yeni çekilişlerde buluşmak üzere...

Merhaba arkadaşlar, son yıllardır evrim ağıcı ve bilimsel çerçeveden dışarı çıkmıyorum, epifiz bezi ile ilgili pek sağlam olmayan yazılar okudum.
Ceyhun Özdemir
Balon balığının geçmişten günümüze olan yolculuğunu bu gün izlediğim bir video sayesinde aşırı derecede merak eder oldum.
Soru bile sormak kısıtlılık nedeniyle zor, cevaplar ile ilgili açıklama vs gerekiyor.
Eyüp Akman , Evrim Ağacı Site Geliştiricisi Onaylı Kullanıcı

Şu an sitede bir chat sistemi bulunmuyor ama gelecek özellik planlarımızda kişilerin kendi arasında sohbet edebileceği bir chat sistemi planı var.

Soru sormanın bu kadar kısıtlı olmasının nedeni soruları ve cevapları belirli bir kalitenin üzerinde tutmak. Ekleyeceğimiz özellikleri planlarken kaliteyi azaltmadan insanların katkı sağlama imkanlarını artırmaya çalışıyoruz.

Alihan Yıldız
Muzların üreme şeklini merak ediyorum okuduğum İngilizce yazılarda tohumla üremez soğanla yada kökle ürer diyor ama başka youtube videolarında tohum
Ömer Alpöz
url ye koyduğum yazınızı okurken kaynak kısmına bakınayım dedim ve 40 tane kaynağı görünce bu kadar fazla bilgiyi süzmek çok vakit alır diye düşündüm

Yazı yazmak gerçekten zor bir iş; çünkü biri "gizli", biri "bariz" iki zorlu süreçten oluşuyor (kaynaklar perspektifinden en azından):

İlk olarak ("gizli" olan kısım) bir yazının yazılabilmesi noktasına gelecek kadar literatürden haberdar olmak gerekiyor. Yani tüm detayları bilmek ve takip etmek imkansız olsa da, belli bir konuda literatürde genel olarak neyin olup bittiğini bilmek gerekiyor. Bu da sürekli bilim gündemini takip etmekle, e-posta bildirimleri yoluyla belli konularda makaleler yayınlandığında bunlardan haberdar olmakla, okumakla, akademiye yakın olmakla, vs. oluyor. Bunu sürdürmek çok, çok, çok zor bir iş.

İkincisi ise (daha "bariz" olan kısım), bir konuda yazmaya karar verdikten sonra, o konuda anlatılmak istenenleri destekleyen kaynakların tespit edilmesi, mümkünse kronolojik bir açıdan değerlendirilmesi, eğer varsa çürütme veya eleştirilere bakmak, vs. gibi süreçlerden geçmek. Bu da aşırı zor bir iş; çünkü mutlaka gözden kaçan makaleler olabiliyor. Ancak bu evrede amaç, anlatılmak istenene yönelik bütüncül bir anlatım ortaya koyabilmeyi gerektiriyor.

Eğer bir yazı çok derin bir konuda değilse, birkaç kaynağı taradıktan sonra genel bir çerçeve çizmek mümkün oluyor (burada, "gizli" dediğim evre çok yardımcı oluyor; çünkü zaten hakim olunan alanlar oluyor). Eğer konu derinleşecekse -ki abiyogenez yazıları gibi konular ister istemez derin oluyor- işte o zaman ikinci evre daha ağırlıklı olarak devreye giriyor.

Kimi yazılar birkaç saatte çıkıyor, kimileri birkaç haftada... Kaynak sayısı da her zaman harcanan emek/süre ile ilişkili olmayabiliyor. Örneğin yanlış hatırlamıyorsam bu yazıyı, her gün üzerinde çalışmama rağmen 6 haftada hazırlamıştım.

Gastronomi ve mutfak sanatları öğrencisiyim ayni zamanda da baristayım bu soruyu birde o yönüyle cevaplayabilirseniz çok sevinirim şimdiden teşekkürler.
İnternete araştırdım ve pek bir bilgi bulamadım Genelde mühendisliğin evrimi yazıyor ve evrim mühendisliğini oxford gibi üni. lerde bulamıyorum

Evrim mühendisliği, evrimsel biyolojinin prensip, yasa ve teorilerini mühendisliğin alanlarına uygulamak; bunu yaparken yapılan yeni keşifler sayesinde de evrimsel biyolojiye yönelik bilgi dağarcığımızı genişletmek üzere sürdürülen disiplinler-arası bir bilim/araştırma programı.

Fazlasıyla interdisipliner doğasından ve kısmen iyi tanımlanmamış bir saha olmasından ötürü şu anda genellikle enstitüler altında veya üniversitelerin yerleşik bölümlerinin parçası olarak bulunuyor; bu nedenle spesifik bir bölüm bulamıyor olmanız normal.

Bir biyoloji bölümü doktora öğrencisi, mühendislerle çalışarak evrim mühendisliği üzerine çalışabilir; bir kimyager evrimin prensiplerini farmakolojiye uygulayarak evrim mühendisliği yapabilir; bir bilgisayar bilimcisi evrimsel algoritmaları kullanmak suretiyle evrimsel biyolojinin argümanlarını sınayarak evrim mühendisliği yapabilir.

Bu konuları ve bazı kaynakları buradaki TEDx konuşmamda anlatmıştım, faydalı olabilir diye bırakıyorum.

Ömer Alpöz
Bu rastgeleliğin sebebi bilim dünyasının henüz keşfedemediği farklı yasalar olamaz mı? Yani bilmediğimiz şeyler olduğu için bize rastgele gibi geliyor olamaz mı?

“Doğal Seçilim kör bir saatçidir, çünkü geleceği göremez, sonuçları planlamaz, görünür hiçbir amacı yoktur. Buna rağmen Doğal Seçilim'in sonuçları bize tıpkı usta bir saatçinin elinden çıkmış gibi bir tasarım hissi verir, bizi tasarım ve planlama illüzyonu ile etkiler.”