Astronomi & Kozmoloji

Aytekin Karaca
Takip Et
Eğer öyle ise; karadeliğin olay ufkunda ileriye doğru bir ses dalgası göndersek, bu ses dalgası yörüngeye takılarak karadeliği turlar mı?

Evet etkilenir.

Ses, bir ortam, sıvı, katı veya gaz halinde yayılan bir basınç dalgasıdır. Yerçekimi, atmosferin hem sıcaklığını hem de yoğunluğunu ve dolayısıyla içinden yayılan ses dalgalarının özelliklerini etkiler. Yani, ortamı etkileyen her şey, ses dalgasını da etkiler. Bu yüzden ses, yüksek irtifada, deniz seviyesinde olduğundan daha yavaş hareket eder.

Kısacası yer çekimi, ses üzerinde derin bir etkiye sahiptir, çünkü sesin içinden geçtiği ortamı biçimlendirir.

Diğer soruna gelirsek, uzay boşluğu vakum etkisine sahip olduğundan, ses dalgaları uzayda ilerlemez. Ortamda sesi iletebilecek yeteri kadar molekül veya parçacık bulunmaz. Varsayımsal olarak soruna cevap istersen, evet eğer uzay boşlunda ses dalgaları da hareket edebilseydi, foton gibi ses dalgaları da karadeliğin olay ufkunda, karadelik tarafından yutulana kadar dönüp duracaktı.

İlknur Özdemir
Puan Ver

Karadelikler Hawking'inde dediği gibi o kadarda kara değillerdir. Karadelikler yoğunluklarından dolayı ışığı bile soğururlar. Bu yüzden siyah olması gerekir ancak ''Hawking Radyasyonu'' adını verdiğimiz karadeliğin enerjisini radyasyon olarak salması durumundan dolayı belli bölümleri turuncu bir renk almaktadır.

Bu bilgilerle bir karadelik maketi yapmak istersek karanlık bir yuvarlağın üstüne yağlı boyayla dalga şeklinde turuncu bir şekil yapardım. Kaynakta fotoğrafı bulunuyor sonrası hayal gücünüz.

1. Karadelik fotoğrafı karadeliğin görüntüsü
Ömer Deveci
Takip Et
Karadeliklerde, iç içe geçmeden sıkışan en küçük maddenin, teorik olarak minimal bir karadelik olması gerekmez mi ?
Koralp Erin , Astrofizik meraklısı...

Öncelikle sorun tam olarak anlaşılmıyor. Evrendeki en küçük parçacıkların birer karadelik olması gerekmez mi diye soruyorsan, bu sadece boyut ile ilgili değil, yüksek yoğunlukla da ilgilidir. Yani en ufak parçacıkların yoğunluğu, bir karadelik oluşturabilmesinin yakınından bile geçemez.

Eğer karadeliker içindeki parçacıkların birer mini karadelik olabileceklerini söylüyorsan, bildiğimiz kadarı ile o yüksek yoğunluk, sıcaklık ve basınç altında hiç bir parçacık bozunmadan duramaz. Belki olay ufkundan sonra birleşip bilmediğimiz türde bir parçacık oluşturuyor olabilirler ama bunu da, bir karadeliğin içine bakmadıkça bilemeyeceğiz.

Tarık Yıldırım
Puan Ver

Maalesef bu mümkün değildir. Çünkü Mars'ta bulunan sera gazları Marsı dünyalaştırmak için yeterli düzeyde değildir. Marsı Dünyalaştırmak yani terraforme etmek için olan gazlarını milyonlarca yıl önce kaybetmiştir.

Elon Musk son zamanlarda bu fikrinden vazgeçmiştir. Bunu yerine Güneş reflektörleri yardımıyla Güneş ışınlarını gezegen üzerinde tek noktaya toplamak. Böylece toprağa bağlı halde bulunan karbondioksit gazı çözülebilir ve daha güçlü bir atmosfer yapısı oluşturulabilir

Taha Ay
Puan Ver

çünkü o boyutta bir şeye gezegen denemez. evren 101 kitabından direkt alıntı yapıyorum.

Bir gezegen, uluslararası astronomi birliği tarafından güneş etrafında birincil yörüngesi bulunan, onlara daire şeklini veren kütle çekimleri için yeterli bir kütleye sahip, yörüngesi civarındaki bütün küçük gezegenleri temizleyen (bu da onun onun kendi yörüngesinde, o boyutta tek cisim olduğu anlamına gelir) gökcismi olarak açıklanmıştır. kuyrukluyıldızlar, astroitler ve kendi kütleçekimleri sayesinde daire olamamış olan daha küçük gökcisimleri bu karmaşık tanımın dışında alır. cüce gezegenler ise ilk iki kriteri sağlar fakat henüz yörüngelerini temizlememiş olan cisimlerdir.

Çevik Çelikel
Takip Et
Peki nasıl oluyorda biz bunlardan etkilenmiyoruz? Çözünüyor mu parçalanıyor mu nooluyor siyanüre?
Puan Ver

Siyanürün her çeşidinin zehirli olmadığını belirterek yazıya başlamak isterim.Siyanür 28 santigrat derecede kaynar ve dünyamızda da gaz haldedir.Sigara dumanında bol miktarda siyanür bulunur ve insanlarda siyanürden etkilenir. Dünya şartlarında da siyanür zehirlenmesi geçirilebilir.Siyanür vücudumuza girdiğinde hemoglobine KALICI olarak bağlanarak insana zarar verir ve oksijen akımını engelleyerek kanda oksijen olmasına rağmen boğarak öldürür.Daha ayrıntılı bilgi için kaynağa bakabilirsin.

1. Siyanür Siyanür hakkında bilgi
Mehmet Akif Gürgen
Takip Et
Kendi ekvatorları yıldızlarının ekvatorlarına en yakın konumda olabileceği şekilde mi dönerler?
Puan Ver

Yıldızların kütleçekiminlerinden dolayı gezegenlerin bir disk şeklinde dönmeleri gerekmektedir.Fizikçiler evreni bir örtü gibi görmektedirler ve bir yıldızı da(veya gezegen vs.)top gibi hayal ederler top yüzünden evrende oluşan çökmeye de kütle çekimi denir.Bu çökmenin eğrisi sonucunda yörüngeye giren gezegene yaşattığı momentumdan dolayı elips şeklinde bir yol izlemelidir(Kepler'in 1. yasası).İstersen kaynaklarda Newton'un ''Kütle çekim yasasına''ve Kepler'in ''Gezegensel hareket yasalarına'' daha ayrıntılı ve matematiksel işlemlerle birlikte bakabilirsin.

1. Newton'un evrensel kütle çekim yasası kütle çekimi ile ilgili bilgiler
  2. Kepler'in gezegensel hareket yasaları gezegenlerin yörüngesi ve hızıyla ilgili bilgiler
Puan Ver

Şahsen benim bakış açım tüm hepsine eşit derecede. Evrenin dışına çıkmadan Multiverse teorisini gerçek kılamayız Ama görmememiz Multiverse teorisini yalan yapmaz. Diğer teorilerde aynı şekildedir. Umarım herhangi bir durum olurda evren nasıl oluştu sorusunun cevabını %100 öğrenmiş oluruz.

Dursun Demir
Takip Et
Soru garip gelebilir ama benim aklım bunu algılamakta zorlanıyor, ben bir patlama olduysa bunun birşeyin içerisinde olması gerektiğini düşündürüyor, belki bizimki gibi birsürü sonsuz enerji ve sonsuz kütlede aynı yerde birsürü patlamalar oldu ve farklı evrenler oluşmuş olabilir?
Puan Ver

Merhabalar. Bu patlamanın veya evrenin başlamasına henüz neyin sebep olduğu bilinmemektedir. Çoklu evren teorisi de olabilir. Kendi evrenimizin dışını bilememekteyiz ve başka evrenler de olabilir neden olmasın. Aşağıda bırakacağım linkten daha detaylı araştırabilirsin.

Puan Ver

Merhabalar. İnsanoğlunun Neptün ve Uranüs hakkındaki bilgileri çok az. Hatta Neptüne en çok yaklaşabilen tek araç vardır o da Voyager II'dir. Şuan bu konu hakkında bilimsel bir gerçek bulunmamaktadır. Teşekkürler.

Kerim Dibekli
Takip Et
Olimpos dağı; kırıklı, kıvrımlı, yoksa volkanik bir dağ mıdır?
Puan Ver

Bu sorunun cevabı Mars'ın yüzölçümüdür, deniz seviyesi dünya için geçerlidir. Volkanik dağ biçimindedir. Alta bırakacağım linkten daha detaylı bir araştırma yapıp bilgi edinebilirsin, iyi araştırmalar :)

1. Mars Olympos
Onuray Gunaydin
Takip Et
Ay Dünya'nın etrafında,Dünya Güneş'in etrafında,Güneş Samanyolunun merkezindeki Süperkütleli Karadeliğin etrafında dönüyor,peki samanyolu galaksisi?
Koralp Erin , Astrofizik meraklısı...

Samanyolu ile Andromeda, yaklaşık 2000 tane galaksiye ev sahipliği yapan Virgo süper kümesinin bir üyesidir. Evren genişliyor da olsa, bizim galaksimiz ve Andromeda, bu süper kümenin kütle çekimine yakalanmış ve ona doğru sürüklenmektedir. Ne yazık ki, 4 milyar yıl sonra Andromeda ile yörüngelerimiz kesişecek.

1. Virgo Supercluster Evrim Ağacı
Senay Suyabatmaz
Takip Et
Dünyanın küre olmadığına dair pek çok iddia var , küre dünyaya bilinçli olarak inandırıldık mı ????
Puan Ver

Videoda dünyanın düz olduğunu söylüyor. Sorunuz; "Dünya düz mü küre mi?" veya "Düz mü yuvarlak mı?" şeklinde veya "Düz mü yuvarlak mı küre mi?" şeklinde olsa daha iyi olurdu.

Kanalı biraz inceledim. Komplo teorisyeni. Sadece düz dünya değil; aya gidilmedi, yer çekimi yok gibi iddiaları da var. Genelde bilimi çarpıtıp (bilimden anlamayıp) tıklanma kazanırlar. https://evrimagaci.org/yazi-dizisi/komplo-teorileri-37 Bu yazı dizisinde ilgili iddialara ve komplo teorilerinin nasıl çalıştığına dair bilgiler var.

Ufak bir not: Şüpheci olmakta yarar var, evet. Ama "şüphecilik" ile "inkarcılığı ve komplo teorilerini" karıştırmamak gerek. Fazla uzatmayayım, gerekli bilgiler yazı dizisinde mevcut. Mutlaka okuyunuz.

Yakup Emre
Puan Ver

Cevap hayır. Milisaniyelik bile olsa farklar vardır ki bu farklar daha uzun sürelere çıkabilmektedirler. Dünyanın güneş etrafındaki yörüngesi bile her sene aynı gün aynı noktaya gelmemektedir. Sürekli olarak kaymaktadır.

Abdulkadir Karadöngel
Takip Et
Ayın küçük ya da büyük olması veya yakın ya da uzak olması daha muhtemel değil mi? Yoksa gerçekten de tesadüfen mi tam da güneşi kapatacak büyüklükte.
Puan Ver

Güneş, Ay'a göre Dünya'ya çok daha uzaktır. Bu yüzden Ay ile aynı konumda olduğunda gökyüzünde kaplayacağı alanla şu anki konumundaki kapladığı alan farklıdır.

Ayrıca Dünya, Güneş etrafındaki yörüngesini izlerken bazen Güneş'e daha çok yaklaşır, bazen ise Güneş'ten uzaklaşır. Dolayısıyla gökyüzünde kapladığı alan sürekli değişim gösterir.

Son olarak, Güneş ve Ay'ın dünya gökyüzünde kapladığı alan aynı değildir, benzer görünmeleri de konumları gereğidir.

1. Güneş Sistemi
Emrah Sarıgöl
Takip Et
Her şeyin başlangıcının big bang olduğunu biliyoruz. Her şeyi başlangıcı olan big bang, başka bir big bang yaşanmasıyla bütün evrenin yok oluşunu veya yeniden oluşmasını sağlayabilir mi?
Puan Ver

Öncelikle bu konuda pek çok teori ve hipotez var. Büyük Patlama teorisinin güçlü olmasının sebebi ise, evrenin tek bir noktadan başlayarak büyüdüğünü/açıldığını destekleyen gözlemsel veriler olması.

Şu an evrenin yok olmasına yönelik güncel bazı fikirler ; Büyük Çöküş, Isı Ölümü gibi hipotezlerdir. Kesin cevabı biliyoruz demek ne yazık ki mümkün değil.

Büyük Çöküş, evrenin genişlemeyi bir süre sonra durduracağı ve tekrar bir araya gelerek kendi içine çökeceğini savunur.

Isı Ölümü/Büyük Donma ise evrenin genişledikçe varolan enerjisini homojen bir şekilde dağıttığı ve dolayısıyla bir noktadan sonra evrendeki enerjinin kullanılamaz hale geleceğini, tüm evrendeki tüm parçacıkların sonsuza kadar karanlık ve sabit/hareketsiz bir şekilde kalacağını söyler.

Konuyla ilgili tüm teorileri kaynak bağlantıdan okuyabilirsin.

Ömer Alpöz
Takip Et
evren bir canlının yemek yiyip entropiye karşı gelmeye çalışması gibi kendi içinde hareketler yaparak entropiye karşı gelmeye çalışıyor mu
Puan Ver

Entropi evreni yok etmeye çalışıyor evren bununla mücadele ediyorgibi bir durum söz konusu değil. Entropi, evrenin karakteri olarak düşünülebilir. Karakteristiği.

Yani evreni oluşturan şeylerden biri de entropi. Çeşitliliği farklılığı hatta kuasar gezegen vs sistemlerin oluşumunda bile etkili.

Biz Homosapiens nevroza hastalığına sahip olduğumuz için entropi nin olumsuz bir şey olduğunu düşünüyoruz. Oysa varoluş ne kadar olumlu olumsuz ise, yok olusa gidiş sistematiği de o oranda olumlu ya da olumsuz.

Takip Et
Var mıdır.... Tasarlanmışlığın kökeni, niteliğini etkiler mi...
Abdulkadir Karadöngel , Tanrı zar atmaz diyen bir genç

Amaca hizmet etmektir. Amaca hizmetten kastım eğer evreni fizik kuralları değil de amacı olan bir varlık tasarlasaydı kuralları amacına göre belirlerdi. Kurallarda bir amaç göremiyorsak tasarlanıldığından söz etmemiz pek mümkün görünmüyor. Benim bu yazıyı tasarladığımı öngörebilirsiniz çünkü bir amacı vardır. DNA'da bir nevi yazıdır ancak bir amacının olmasından ziyade fizik kurallarına katı bir şekilde bağlı kaldığı gibi virüs gibi pek bir amaca hizmet etmeyen buglara sebebiyet verebilmekte. Tasarımcı varsa bile amacından emin olamadığımız kesin. Tasarlanan fizik kuralları olsa bile bize özel olmadığını düşünmek daha makul. Tanrı zar atmaz çünkü kumardan para kazanma gibi bir derdi olmaz herhalde.

Takip Et
Benzer şartlarda, sıcaklık kaynağına yaklaşık konumda neden ay ve dünyanın ortalama sıcaklıkları arasında çok fark var...
Koralp Erin , Astrofizik meraklısı...

Bunun başlıca nedeni atmosferdir. Çünkü güneş ışınları ile ısınan gazlar sıcaklığı uzun süre muhafaza eder. Bunların başında Karbondioksit (CO2), Diazotoksit (NO2) ve Metan (CH4) gelir. Bu gazlar sera etkisi yaratır. Ozon (O3), Karbonmonooksit (CO) ve Halokarbonlar da aynı işlevi görür.

Aslında bu gazlar Ay'da da mevcut fakat moleküler yoğunluk o kadar az ki, Ay'ın bir atmosferi yoktur diyebiliriz. Dünyada deniz seviyesinde, 1cm3 havada yaklaşık 100 milyar molekül bulunur, Ay'da ise bu sayı sadece 100'dür. Isıyı tutacak gazlar olmadığı için sıcaklık sürekli uzaya dağılır.

Takip Et
Misal bir yıldızın yakınına koyarsak ne olur ?
Puan Ver

Uzaya su koyarsak su yer çekimi olmamasından dolayı havada hareket eder. Ancak bir yıldızın yanına su koymayı değil belli bir mesafe yanına bile geçemiyoruz. Örneğin Rigel yıldızının yanına yaklaşırsak vücudumuz saliseler içerisinde yanar ve küle döneriz. Aynı şey bizim güneşimiz için de geçerlidir.

Yıldız Tozu
Takip Et
yıldızların,gezegenlerin ışık şiddetinden farklı olan,hareket etmeyen ancak dikkatli bakınca yanıp sönen cisimler uydular mı?yoksabenimkafammıgüzel:)
Koralp Erin , Astrofizik meraklısı...

Uydular genellikle çıplak gözle veya dürbünle takip edilir. Teleskop ile takip edilemeyecek kadar hızlı hareket ederler çünkü. Sabaha karşı veya güneş batarken, güneşin açısı da uygunsa çok net ve parlak olarak görülebilirler.

Ersin Özbucak
Takip Et
İnsanlık Pluton'a daha yeni kamera göndermişken evren dışındaki bir yerden böyle bir video nasıl oluyor? Yada böyle olduğu nasıl tahmin ediliyor.
Puan Ver

Buna benzer bir soru ile ilgili yazı yazmışlardı.

Sorunun kısa cevabı şu: İnternette gördüğünüz galaksi fotoğraflarının tamamı bilim sanatçılarının eseridir.

Ancak bu eserlerin hiçbiri uydurma değildir. Bu fotoğraflar, örneğin Hidrojen'in nötral ve iyonize halinin yoğunluğundan yola çıkarak, yıldızların hareketini dikkate alarak, Samanyolu Galaksisi ile ilgili bildiklerimiz göz önüne alınarak yapılır.

Öte yandan, bizim haricimizdeki galaksilerin fotoğraflarını doğrudan çekebiliriz. Örneğin bilimsel adı M31 olan Andromeda Galaksisi veya M51 isimli Anafor Galaksisi'nin doğrudan tepeden fotoğraflarını çekebiliriz. Bu fotoğraflar bize kendi galaksimiz hakkında da bilgiler verir.

Uzun lafın kısası internette gördüğünüz Samanyolu Galaksisi fotoğrafları, galaksimizin neye benzediğini gerçeğe en yakın şekilde gösteren; ancak "fotoğraf" olmayan görüntülerdir.

Galaksimizin Hiçbir Kısmını Mı Fotoğraflayamıyoruz?

Hayır, galaksimizin büyük bir kısmını fotoğraflayabilmekteyiz. Ancak yalnızca galaksinin "içerisinden" görüntü alabiliyoruz. Çünkü galaksinin bir kenarında bulunuyoruz ve tüm kameralarımız bu açıdan bakmak zorunda. Buna rağmen galaksimiz hakkında belki de dışarıdan alamayacağımız kadar değerli bilgilere ulaşabiliyoruz. Örneğin az önce de belirttiğimiz gibi galaksimizin merkezini kenardan görebiliyoruz. Galaksimizin çapı boyunca görebiliyoruz, hatta bulunduğumuz konumdan kalınlığının da bir kısmını görüntüleyebiliyoruz. Ancak diğer galaksilere yaptığımız gibi dışarıdan görüntüler (henüz) alamıyoruz.

Gezegenimizin konumuna bağlı olarak aldığımız görüntüleri birbirine bağlayarak panaromik fotoğraflar yaratabiliyoruz. Bu sayede galaksimize ait fotoğraflarımız da bulunuyor, ancak bunlar dışarıdan çekilmiş fotoğraflar değiller.

Oğuzhan Biçen
Takip Et
Uzay - zaman bir bütündür ve her cisim uzay - zamanda ışık hızında hareket eder. Bu kısımda her cismin ışık hızından bahsediliyor. Eksik ifade mi?
Puan Ver

Özel görelilik, fizik yasaları herhangi bir eylemsiz referans çerçevesinde aynıdır,

Işığın hızı tüm gözlemciler için aynıdır, gözlemciler hareketli olsalar bile. demektedir kabaca.

Newton mekaniğinde olduğu gibi, doğa yasalarının tüm gözlemcilere aynı görünmesi gibi farklı gözlemciler tarafından kullanılan ilgili uzay zaman koordinatlarından oluşan bir dizi matematiksel dönüşümler vardır. Ancak özel görelilikte uzay zaman dönüşümleri gözlemcinin hızına bakılmaksızın sabit olan ışık hızının bıraktığı temel bir özelliktir.

Özel görelilik ilkesi, herhangi bir maddesel cismin ışık hızına ulaşana kadar hızlanamayacağını söyler ve bu da yıldızlararası yolculukların pratikte olamayacağını gösterir ama yakın yıldızlara bir ihtimal yolculuklar yapılabilir. Özel görelilik, ışık hızına yakın hızlarda hareket eden cisimler -çok hızlı bir uzay aracı ve mürettebatı- için özel şartlar da sağlayabilir. Çünkü bu hızlarda zaman yavaşlar, özel görelilik ilkesine göre. Teoride, bu zaman genişlemesi astronotlar çok kısa sürelerde de olsa yeterince yüksek hızlarda hareket ettiklerinde zaman genişlemesine uğrayarak samanda yolculuk yapmış olabilirler.

Uluğ Artun Efe
Puan Ver

Keşfedilen gezegenlerin, etrafında döndükleri yıldıza olan uzaklıklarından tahmin yapmaktadır. Güneş sistemimizde ki gezegenlerin güneşe olan mesafelerini ve atmosfer durumlarını baz alarak tahmin yürütmekteler fakat bunun ne kadar doğru olduğunu Venüs gezegenine bakarak anlayabilirsiniz. Güneşimize çok yakın olmamakla beraber atmosferi Yaşama son derece elverişsiz herhangi bir organizmaya yaşam alanı oluşturmayacak şekildedir ancak Venüs'ün atmosferinde yaşayan ve iç atmosferin de ki karmaşadan korunmuş bir şekilde canlı mikroorganizmaların olduğu düşünülmekte. Ancak bu da tahmin üzerinedir. Kısaca gezegenin kendi içerisinde ki çeşitli kimyasal reaksiyonlardan ötürü cehenneme dönmüş olma ihtimali de mevcut.

Yıldızların ise genellikle hacimlerinden ve renklerinden içerisinde ki nükleer reaksiyonun ne durumda olduğu yüksek ihtimaller ile anlaşılmaktadır. Tabi ki Hiçbiri Kesinlik ifade etmez evrende mevcut olan değişkenler net şekilde tespit yapılmasına engel teşkil etmektedir.

Yıldız Tozu
Takip Et
bunun hızlanarak genişlemeyle ne gibi bağlantısı vardır?

“Kitaplar, olduğumuz yerde kalmamız gerektiği zamanlarda bize gidecek bir yer verirler.”
Mason Cooley