Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

(Not: Fotoğrafın üzerine veya evrimagaci.org/dosyalar/fotograflar/ozgun/112/112_sda-1png.png">buraya tıklayarak büyük boyda görebilirsiniz.)

Ünlü mucit Nikola Tesla bir zamanlar şöyle söylemişti:

"Eğer ki Evren'i anlamak istiyorsanız, onu enerji, frekans ve titreşim olarak düşünün."

Tesla'nın bunu söylerken aklından geçenler bilinmez; ancak bildiğimiz bir şey var: eğer ki Sicim Teorisi yeterli miktarda güç kazanacak olursa, Evren'imizi var oluşundan itibaren açıklamamız mümkün olacak. Üstelik tam da Tesla'nın düşündüğü gibi: titreşimlerle...

Evren'in her yanını dolduran en ufak parçacıkları nasıl hayal edersiniz? Örneğin atomları? Atom altı parçacıkları? Genellikle aklınıza gelen minik küreciklerdir, değil mi? Geleneksel olarak da fizikte bu yapıtaşları hep küreler olarak hayal edilmiştir. Ancak Sicim Teorisi, bu varsayıma karşı gelerek, Evren'in dokusunu oluşturan yapıların küresel noktacıklar değil, iplikçik benzeri sicimler olduğunu ileri sürer. Sicim boyutunun ötesine geçtiğinizde her şey bildiğiniz anlamıyla "madde" ve "enerji" gibidir. Bu maddenin ve enerjinin niteliklerini, sicimlerin titreşimleri belirler.

Sicimlerin fiziğe dahil edilmesi, farklı parçacıkların nasıl oluştuğunu açıklamamızı sağlamaktadır. Örneğin sicimlerin titreşimlerinin belli bir modu, Kuantum Mekaniği'nde kütleçekim kuvvetine neden olduğu düşünülen graviton isimli parçacıklara denk gelmektedir. Sicim Teorisi'ni kullanarak sadece Evren'in yapısal var oluşunu değil, aynı zamanda içeriğindeki parçaların var oluşlarını da açıklamamız mümkündür.

Tabii ki Sicim Teorisi ile ilgili her şeyi bir yazıya sığdırmamız imkansız. Hakkında kalın kalın ders kitapları bulabileceğiniz çok kapsamlı bir konu. Oldukça son derece tartışmalı da... Örneğin Evrim Teorisi veya Gazların Kinetik Teorisi'nin aksine, şu anda bilim camiasının üzerinde fikir birliğine varmış olduğu bir teori değil. Bunun en büyük nedeniyse, güvenilmez varsayımlar gibi akla ilk gelebilecek sebepler değil. Daha ziyade, henüz Evren'de gözlediğimiz her şeyi açıklamayı başaramıyor oluşu. "Her Şeyin Teorisi" olma yolunda bir adım atmak amacıyla geliştirilmiş olan Sicim Teorisi'nin bu eksikleri, teori hakkında kuşkulara neden oluyor. Ancak bu konular üzerine bilimsel perspektiften gidildikçe, daha net sonuçlar da alınacaktır.

Bu infografikte, Sicim Teorisi ile ilgili temel düzeyde bilmeniz gerekenleri vermeye çalıştık. Umarız faydalı olur.

Görsel Çeviri ve Düzenleme: Mehmet Onurcan Kaya

Kaynak: visual.ly

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/08/2019 21:52:07 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3727

“Hayatta hep olduğu gibi, insanlar kolay cevaplar isterler. Ve o cevaplar her zaman hatalıdır.”
Susan Greenfield