• Karasinek hastalık taşıyabilir ve bulaştırabilir mi?

Evet. Fakat normal şartlar altında sistemik hastalıklar arasında risk faktörü olarak değerlendirilmez. Zira taşıdığı patojen sayısı sistemik hastalık yapmaya yeterli olmadığı için vücuda girdikten sonra immün sistem, mukozalar, mide asidi gibi savunma unsurları ile elenir. Söz konusu hastalık etkenleri arasında kolera, diyare (ishal), dizanteri

• En iyi ahlak nedir?

En iyi ahlaki sistem (mutlak ahlak) diye bir şey yoktur. Bu konu tamamen yaşadığınız sosyal çevre ile ilgili. Örneğin antik bir kabilede hamile dişiler, kabilenin en zekisi, en güçlüsü gibi “enler” ile cinsel ilişkiye girer. Böylece çocuğun onlara çekeceğini düşünülür.

• Nöronlar bölünemiyorsa beyin kanseri nasıl oluyor?

Nöronlar bölünemiyorlar; ancak bölünebilme mekanizması mevcut. Sadece inaktif bir şekilde duruyor. Herhangi bir ekzojen/endojen uyaran sonucu bu bölünme teşvik edilebilir.  Öte yandan nöronal kaynaklı olmayan kanserler genelde karşımıza çıkar. Bu beyindeki endotel (kan damarı) hücreleri olur, meninks hücreleri

• Köpekbalıkları kanser olur mu?

Kanser, kontrolsüz hücre bölünmesidir. Dolayısıyla bölünen her hücrede hata olma olasılığı vardır. Böylece kanser oluşabilir. Köpekbalıkları da aynı şekilde bölünen hücreye sahip oldukları için kanser olurlar. Hatta görüntülenmiş kayıtları da mevcuttur.

• Evcil hayvanlar çocuklar için zararlı mıdır?

Hayır. Öncelikle evcil hayvanlar, patojen (hastalık yapıcı) bakteri, mantar veya protozoon taşıyıcısıdır demek anlamsızdır. Evet, sürüngenlerde Salmonella cinsleri, kedilerde Toxoplasma gondii taşıyıcılığı olabilir. Fakat mikroorganizmalar her yerdedir. En önemli hijyen konusu olan el yıkamaya özen gösterdikten sonra "hastalık" oluşturma olasılığı, toplu taşıma araçlarındaki

• Evrim çürütülebilir mi?

Hayır. Bütün diğer doğa yasaları gibi evrim de, bir doğa yasası olduğu için çürütülemez. Çünkü doğa yasaları bir argümana ya da izaha dayanmaz. Duyu organlarımız ve teknik ekipmanlar kullanarak yaptığımız gözlemlere dayanır. Doğa yasaları, var olanın bildiriminden ibarettirler. Evrimi gözlemek isteyen herkes

• Dünya üzerinde yerçekimi ivmesi sabit midir?

Hayır.Okullarımızda seviye atladıkça değeri değişen; ortaokulda 10 alınan, lisede 9.8'e düşen, üniversitede ise 9.81'e sabitlenen kütleçekimi ivmesi, Dünya üzerindeki her noktada sabit değildir. Dahası, hiçbir zaman 10 değerine de ulaşmaz.Kütleçekim ivmesi, Dünya merkezinden yükseklik ve belli bölgelerde kütlenin

• Evrimin kanıtları nelerdir?

Evrim, diğer birçok bilimsel konu gibi, tek bir kanıtı olan veya var olan kanıtların tek başlarına bir anlam taşıdığı bir doğa yasası değildir. Teoriler olmaksızın kanunlar bizlere pek fazla bilgi veremezler. Örneğin, en azından Newton'un Kütleçekimi Teorisi olmaksızın kütleçekimini anlamlandırmak

• İnsan haricinde hangi hayvanlar adet görürler?

Aslında birçok memeli türü adet görür; ancak sadece insanlarda, en yakın kuzenlerimiz şempanzelerde ve daha uzak kuzenlerimiz yarasalar ile fil farelerinde "aleni/açık kanama" denen adet tipi görülür. Diğer memelilerde adet kanaması vajinal açıklıktan dışarıya akmaz. Kan, rahim içerisindeki duvar tarafından

• Fiziksel değişimler genlere nasıl işler?

Epigenetiğin oldukça kısıtlı ve şimdilik az anlaşılmış mekanizmaları haricinde, hiçbir fiziksel değişim genlerde doğrudan bir değişime neden olamaz.Çoğu zaman insanlar, avantajlı olan bir özelliğin nasıl olup da genlere etki edebileceğini anlamakta güçlük çekerler. Örneğin, insanların iki ayak üzerine kalkması nasıl

• Grip virüslerine verilen H1N1 gibi tuhaf isimler nereden geliyor?

Gribe neden olan virüsün yüzey proteinleri olan Hemaglutinin (Hemagglutinin, H) ve Nöraminidaz (Neuraminidase, N) isimli kimyasallardan. Sayılar ise, bu yüzey proteinlerinin farklı tiplerinin keşfedilme sırasını belirtiyor. Örneğin H5N3 tipi virüsün Hemaglutinin proteini, H9N5'ten önce keşfedilmiştir.Bu isimlendirmenin kökenleri, Dünya Sağlık Örgütü'nün (WHO)

• Evrim (Teorisi) sadece bir teori midir?

Evet. Ve hayır. Nasıl sorduğunuza göre değişir.Günlük dilde teori, bir “önsezi” veya “tahmin” anlamına gelebilir. Bilim insanları için teori, iyi desteklenmiş bir açıklama anlamına gelir. Bilimsel teoriler ve bilimsel kanunlar sıkça karıştırılır. Teoriler, bir şeyin “neden” ve “nasıl” olduğunu açıklar.

• Görme engelli insanlar rüya görebilir mi?

Görme engelinin başladığı yaşa göre değişir.Genel kanının aksine her görme engelli, görsel rüyalar göremiyor diye bir genelleme yapmak doğru değildir. Görme engelli insanlar, bu engellerinin başladığı yaşa bağlı olarak normal veya yarı-normal şekilde görsel rüyalar görebilirler. Dahası bir rüyanın görülme