Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Uluslararası bir araştırmacı grubu, Çin’in Yunnan vilayetindeki Miyosen sitesinde, 6.1 milyon yıl yaşında ve hemen hemen tam ve büyük ölçüde korunmuş olan Lufengpithecus lufengensis’in çocuk kafatası fosilini bulduklarını açıkladı.

Maymunların ve Homininlerin kafatası fosilleri fosil kayıtlarına göre çok nadir bulunuyor, özellikle de bebek ve çocuk olanlarının. Lufengpithecus fosili ise Eski Dünya’dan bu yana Miyosen’de kayıt edilen maymun fosilleri içerisinde sadece 2. hemen hemen tam olan çocuk kafatası fosilidir. Ve her ikisi de Yunnan Vilayetinin geç Miyosen zamanından kalma katmanlarından keşfedilmiştir.

Kafatası yaşı açısından da dikkat çekicidir. Bu fosilin yaşı, insansı maymunların Avrasya bölgesinin büyük kısmında nesillerinin tükenmeye başladığı zaman olan Miyosenin son evresine yakın bir tarihte yaşadığını göstermektedir.

“Shuitangba’da bulunan fosil, son yıllarda gün ışığına çıkarılan geç Miyosen fosilleri içerisinde en önemli koleksiyonlardan birini oluşturmaktadır çünkü onlar yeryüzü tarihinin kritik bir geçiş dönemini temsil etmektedir” diyor Pennsylvania State Üniversitesi’nden Prof. Nina Jablonski, Chinese Science Bulletin dergisinde yayımlanan makalenin ikinci yazarı ve sözlerine devam ediyor:

"Bu makalede yer alan insansı maymun, Miyosen Epoku'nda Dünya'nın tropik-altı ve tropik olan geniş bir kısmını kaplayan verimli tropik ormanlarınının tipik bir örneğidir. Öte yandan maymun ve bazı diğer daha ufak memeliler, daha yakın zamanlardan kalma, daha sezonsal hayvanların örnekleridir."

Arizona State Üniversitesi’nden Dr. Jay Kelley şöyle söylüyor:

“Yaşayan insansı maymunlarda, yeni bulunan fosil gibi, aynı gelişme aşamasında olan bireylerin beyin anatomisi yetişkin bireylerle benzer özellikler gösteriyor. Bu nedenle, bilim insanları, bu yeni gelen fosil her ne kadar çocuk kafatası olsa da, araştırmacılara Lufengpithecus lufengensis'e ait en iyi kafatası anatomisini verebiliyor. Lufengpithecus’un nerede ve ne zaman yaşadığına kısmen bağlı olarak, şu an Güneydoğu Asya’da sınırlanmış fakat Buzul Çağı’nda Güney Asya’da da yaşamış olan nesli tükenmemiş orangutanların soy ağacından olması gerektiği düşünülüyor.”

Fakat Lufengpithecus kafatası yaşamakta olan orangutanlarla çok az benzer özellikler göstermekte ve özellikle orangutan kafatası olarak teşhis edilmesi için gereken hiçbir temel özelliği taşımamakta. Lufengpithecus’un Avrasya maymunlarından son kurtulan bireylerden olduğu görülmekte, fakat henüz bir netlik yok.

Güney Asya’nın, Avrasya’da yaşayan birçok maymun türünün yok olmasıyla sonuçlanan geç Miyosen dönemi boyunca iklim değişikliklerinden daha az etkilenmesi nedeniyle, bu maymun soyunun yaşamaya devam etmiş olması çok da şaşırtıcı değil.

Ekip, hayatta kalan ve bulunan diğer fosil ile bu soy ağacına bağlı diğer bireyler arasındaki ilişkiyi değerlendirmeye izin verece olan yaşlı birey fosilleri bulacaklarından umutlu.

Kaynak: Bu yazı SciNews sitesinden birebir çevrilmiştir.

Görsel: Yunnan Institute of Cultural Relics and Archaeology

Teşekkür: Mehmet Arif Sökmen

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/09/2019 08:45:22 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1431

“Hiç düş kırıklığına uğramamış olanlar, hiç umut beslememiş olanlardır.”