Mikrodalga ve Yiyeceklerimiz

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Mikrodalga, Büyük Patlama’dan arda kalan evrenimizin en eski ışığı olup evrenin genişlemesiyle birlikte soğuyarak görünür ışık bandının dışında kalan bir radyo dalgası türüdür. Televizyon yayınlarında, radarlarda, telekomünikasyonda ve daha pek çok alanda kullanılan mikrodalga yaklaşık 2.450 megahertz (2.4 GHz) dalga frekansında ilginç bir özellik sergiler: Su, yağlar ve şekerler tarafından emilir. Bunun bizimle olan ilgisini adından dolayı az çok tahmin etmişsinizdir. Evet, bu özellik mikrodalga fırınlarda yiyeceklerimizi ısıtmamıza yardımcı olur. Şimdi gelin bu nasıl oluyormuş görelim.

Mikrodalga fırınlardaki mikrodalga, besinlerin içindeki “polar (kutupsal) moleküller” (bu molekülleri ufak mıknatıslar gibi düşünün) tarafından emilerek bu moleküllerin aynı yönde hizalanmasını sağlar. Su, besinlerin içinde bulunan en yaygın polar moleküldür. Isınma işlemi, mikrodalga fırının belli aralıklarla polar moleküllerin hizalanış yönünü değiştirmesiyle, başka bir deyişle, onların hareketini sağlamasıyla gerçekleşir. Fırının içindeki döner tabla ise yiyeceğin eşit şekilde ısınmasını sağlar.

Elbette, mikrodalga fırınlarla ilgili hepimizin aklına gelen ilk soru, mikrodalga fırında yemek ısıtmanın  yiyeceklerin besin değerini azaltıp azaltmadığı veya sağlığa zararlı olup olmadığıdır. İçinizi ferah tutun; çünkü Dünya Sağlık Örgütü, talimatlar çerçevesinde mikrodalga fırında ısıtılan yiyeceklerin en az normal fırınlarda ısıtılan/pişirilen yiyecekler kadar sağlıklı ve aynı besin değerine sahip olduğunu söylüyor. DSÖ bir yana, mikrodalga fırınlarda ısıtılan besinlerin zararlı olması için biyolojik, fiziksel ve kimyasal olarak herhangi bir neden görünmüyor. Mikrodalga fırın sadece besinler içerisindeki suyu titreştirerek sıcaklığını arttırıyor, olan bundan ibaret!

Avcı-Toplayıcı Atalarımızda Cinsiyet Eşitliği

Kanseri Neden Tedavi Edemiyoruz?

Ayşegül Şenyiğit