Kusursuz Geçiş Örneği: Yassı Balık Fosillerinde Evrim Net Olarak Görülüyor!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Pisi balığı, dil balığı, kalkan balığı ya da diğer yassı balıkların yüzleri, birbiriyle uyuşmayan gözleri ve ağızlarının duruş biçimi, zorla birbirlerine oturtulmuş yapboz parçalarına benzer. Bunun sebebi, bu balıkların olgunlaştıkça, gözlerinden birinin başın üzerinden geçerek diğer tarafa göç edip, diğer gözle aynı tarafa ulaşmasıdır. Keşfedilen bir fosil, bu özelliğin nasıl evrimleştiğini aydınlatıyor. Oxford Üniversitesi'nde paleobiyolog olan Matt Friedman, Viyana’daki Doğal Tarih Müzesi’nde bulunan ve bugüne kadar hatalı olarak tanımlanmış bir balık fosilinin, bugünkü yassıbalıklar ile ataları arasındaki kayıp halka olduğunu keşfetti!

50 milyon yıl öncesine ait Heteronectes isimli bir türe ait olan bu tek numunenin sol gözü, kafatasının üst kısmı boyunca yer değiştirdi; ancak tamamen diğer tarafa geçişi tamamlanmamış vaziyette, ortada bulunuyor! Bu balığın gözünün pozisyonu, bu türü modern, asimetrik yassı balıklar ile onların iki güzü yüzün farklı taraflarında bulunan simetrik yüzlü atalarının tam ortasında bir geçiş türü olduğunu gösteriyor.

Dil balığı, Heteronectes gibi modern bir balıktır ve iki gözü de kafasının aynı tarafında bulunur.

Yaklaşık 600 çeşit yassı balık çeşidi var, bunların çoğu insanlar tarafından yakalanıp yeniliyor. Bilim insanları bu balıkların iki gözlerinin de yüzlerinin neden aynı tarafında bulunduğunu biliyorlar. Serbest halde yüzebilen bir larvayken, bu balıkların yüzlerinin iki tarafında da (normal şekilde) gözleri var. Ancak yetişkin olduklarında, deniz tabanında boylu boyunca uzanıyorlar ("yassı" balık, buradan geliyor). Gözlerden bir tanesinin üst tarafa, vücudun ortasına veya tamamen diğer tarafına taşınması, yassı balıkların bu gözlerinin kumun içerisine sürekli olarak ve boşu boşuna bakmasına engel oluyor. Böylece suyun içerisinden gelebilecek tehditlere karşı daha uyanık olabiliyorlar.

Ancak bu düzenlemenin nasıl ortaya çıktığı bilim insanları arasında tartışma konusu çünkü şu anda var olan hiçbir yassı balık, bir ara geçiş örneği göstermiyor. Freidman'ın anlattığına göre yassı balıklar, bazı insanların kademeli evrime ve uzun nesiller boyunca etki eden doğal seçilime saldırmak için kullandıkları başlıca örnekler arasında yer alıyordu. Ancak Freidman'ın LiveScience'a söyledikleri, tartışmaya son noktayı koyuyor:

"Bu fosil, ara geçiş morfolojisini kanıtlayan apaçık bir örnektir."

Vertebrate Paleontology’nin Temmuz 2012 sayısında Freidman, bu keşifle asimetrik yüzün yaşayan yassı balıkların evriminde ilk özellikler arasında olduğunun kanıtlandığını yazdı. Araştırmacılar modern yassı balıkların bir diğer atası olan Amphistium türünü biliyorlardı. Ancak Heteronectes fosilinde, Freidman'ın yaptığı gibi detaylı bir araştırma hiç yapılmamıştı. Heteronectes iskeleti Kuzey İtalya’daki Bolca'da balık fosili bakımından zengin, antik mercan kayalıkları içeren alandan çıkarıldı.

Kaynak: Bu yazı Huffington Post adresinden çevrilmiştir.

Düzenleyen: ÇMB

Benekli Domuz Yavrusu

Tuhaf Organizma Evrim Ağacı Üzerinde Benzersiz Köklere Sahip!