Evrim Yasası ve Evrim Teorisi: "Sadece" Bir Teori

Evrim Yasası ve Evrim Teorisi:

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Dünya'nın en önde gelen tıp ve bilim kurumlarından birisi olan Howard Hughes Tıp Enstitüsü'nde Dr. Tim White tarafından verilen bir ders sonrasında soru-cevap kısmında evrimin "sadece bir teori" olduğuna, dolayısıyla ona güvenemeyeceğimize yeni olmasa da yine ve yeniden değiniliyor. Dr. White, tam da tıp öğrencilerinin anlayabileceği şekilde, onların uygulama alanlarından (ve ders boyunca anlattıklarına referansta bulunarak) soruyu yanıtlıyor. Evrim ile Evrim Teorisi'nin farklı kavramlar olduğunu ve bilimdeki "teori" sözcüğü ile halk arasındaki "teori" sözcüğünün aynı şeyler olmadığını bir kez daha anlayabilmek için faydalı olacağı kanısındayız.

Unutmayınız ki evrim bir doğa yasasıdır, tıpkı tüm cisimlerin birbirlerine doğru hareket etmeye meyilli olmaları gibi (gravitasyon). Evren'in dokusundan kaynaklıdır ve Evren'in yapısı değişmedikçe var olmak zorundadır, bir doğa yasasıdır. Evrim Teorisi ise, bu yasaya yönelik bugüne kadar elde ettiğimiz verileri bir araya getirerek yapılan bilimsel açıklamalardır. Yani evrim yasasını açıklama çabamıza Evrim Teorisi adı verilir. Tıpkı doğadaki gravitasyon yasasını Newton'un Kütleçekim Teorisi, Einstein'ın Görelilik Teorisi veya Kuantum Alan Teorisi ile açıklamaya çalışmamız gibi. Bu teorilerin yapısı, kapsamı, içeriği değişebilir; ancak açıklamaya çalıştıkları yasa, Evren var olduğu müddetçe, her zaman orada olacaktır. Evrim ile Evrim Teorisi arasındaki ilişki de aynen böyledir. Daha detaylı açıklamalar için 3 yazıdan oluşan "Bilimsel Yöntem" yazı dizimizi okuyabilirsiniz:

1) Bilimsel Yöntem - 1: Bilim Dahilinde Hipotezler, Kanunlar, Bilimsel Gerçekler ve Teoriler

2) Bilimsel Yöntem - 2: Bilimsel Yöntemin Örnekler Üzerinden Analizi

3) Bilimsel Yöntem - 3: Evrim Nedir? Evrim Teorisi 'Sadece Bir Teori' Mi? Evrim Çürütülebilir Mi?

Benzer şekilde, buradan edinebileceğiniz kitabımızda da konuyu detaylıca ele almaktayız.

Uyarı Notu: Bu video içerikte, Evrim Ağacı'ndaki eski bir uygulamadan ötürü amblem/logo kullanılmıştır. Evrim Ağacı, yeni içeriklerinde bu uygulamayı terk etmiştir. Bu içerik, faydalı bulunduğu için yayında bırakılmıştır. Video sahibinin talebi olursa, derhal yayından kaldırılacaktır. Daha fazla bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Patreon destekçilerimiz arasına katılmak için: https://www.patreon.com/evrimagaci