Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fransa, Almanya ve ABD'deki süperbilgisayarlar kullanılarak Evren'in var oluşundan 300.000 yıl sonrasından başlayarak günümüze kadar gelen 13.8 milyar yıllık kozmik evrim ilk defa bu kadar detaylı ve kapsamlı olarak simüle edildi. Bilgisayarların yaptığı hesaplar içerisinde evrenin genişlemesi, maddenin kendi üzerine uyguladığı kütleçekim kuvveti, kozmik gazın hareketi ve yıldızlarla karadeliklerin oluşumlarının dinamikleri dahil edildi. Tüm bunlar, 13.8 milyar yıllık bir zaman dilimini kapsayacak şekilde hesaplandı.

Eğer ki evinizde kullandığınız standart bir bilgisayarla bunu hesaplamak isteseydiniz, bilgisayarınızın ortalama 2.000 yıl boyunca hesap yapması gerekirdi!

Kullanılan süperbilgisayarlardan en büyüğü 8.912 çekirdekliydi ve 19 milyon CPU saati boyunca hesap yaptı.Aşağıdaki videomuzda Evren'in bugüne kadar yapılmış en gerçekçi simülasyonunu izleyebilirsiniz:

Harvard ve MIT gibi üst düzey üniversitelerle süperbilgisayarlar üzerine çalışan araştırma kurumlarının işbirliği ile yapılan bu çalışmanın ne kadar önemli bir çaba ve ne kadar muhteşem sonuçlara sahip olduğunu buradaki fotoğraf gösteriyor. Üst tarafta, Hubble Teleskobu tarafından uzayın belirli bir bölgesine ait bir kare gözüküyor. Fotoğrafta yıldızlar, galaksiler, vb. gök cisimleri gözüküyor.

Alt taraftaki ise, 13.8 milyar yıllık zaman dilimini modelleyen simülasyonun, bu süre zarfı sonunda, Hubble'ın baktığıyla aynı yerde bulmayı beklediğimiz gök cisimlerini gösteriyor. Elbette birebir bir uyumluluk yok; ancak aradaki benzerlik çok net. Bu şekilde simülasyonlarımızı geliştirdikçe, Evren'in şu anda göremediğimiz yerlerini görebilmemiz bile mümkün olabilir! Göremesek de, neler olduğunu analiz etmemiz mümkün olabilir. Bu açıdan bu tür çalışmalar çok büyük önem arz ediyor.

Kaynak: NASA, Harvard CfA, Illustris İşbirliği

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/10/2019 16:15:05 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2335

“Bariz olanı analiz etme merakı için sıradışı bir zihne sahip olmak gerekir.”
Alfred North Whitehead