Eta Carinae: Hubble Tarafından Çekilen Süpernovamsı Fotoğrafı

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

19. yüzyılın başında, Eta Carinae isimli çifte yıldız sistemi soluk ve fark edilmez bir yapıydı. Yüzyılın ilk birkaç on yılında giderek daha parlak bir hal aldı. Nihayetinde, Nisan 1843 yılında gökyüzündeki en parlak ikinci yıldız haline geldi! Dünya'ya, Eta Carinae'den 1000 kat yakın olan, gökyüzündeki en parlak yıldız Sirius ile neredeyse aynı parlaklığa erişti! Sonraki yıllarda yine giderek soluklaştı ve 20. yüzyıla gelindiğinde çıplak gözle görülemez bir hal almıştı bile!

O zamandan beridir yıldızın parlaklığı aralıklarla değişmektedir. Her ne kadar ara ara çıplak gözle görülebilecek kadar parlaklaşsa da, hiçbir zaman 1843 yılındaki doruk parlaklığına geri kavuşamadı.

Eta Carinae sistemi içerisindeki daha iri olan yıldız devasa ve dengesizdi. Giderek ömrünün sonuna yaklaşıyordu ve 19. yüzyıl astronomlarının gözlemeyi başardığı şey, bir yıldızın neredeyse ölümüydü. Bilim insanları, bu tip olaylara "süpernova taklitçisi" demektedir; çünkü bu yıldızlar süpernova olmaya çok yaklaşırlar ancak tam olarak patlamazlar ve bu nedenle yıldız tam olarak "yok olmaz".

Her ne kadar 19. yüzyıl astronomlarının 1843 yılında yaşanan bu olayı detaylıca inceleyecek teleskopları olmasa da, bu olaydan arta kalanlar günümüzde araştırılabilmektedir. Yaklaşık 1.5 yüzyıl önce yaşanan bu olay sırasında etrafa saçılan maddenin oluşturduğu bulut, yani Homunculus Nebulası, 1990 yılında devreye giren Hubble Teleskobu'nun en fazla odaklandığı olaylardan birisidir. Örneğin bu fotoğraf, Yüksek Çözünürlüklü Araştırmalar İçin Geliştirilmiş Kamera isimli bir kamera ile çekilmiştir. Bu fotoğraf sayesinde görebildiğimiz üzere, bu olay sırasında saçılan madde simetrik olarak dağılmamış, adeta bir "dambıl" şekli oluşturacak şekilde dağılmıştır.

Kaynak: Space Telescope