Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Günümüz modern insanları olarak bildiğimiz Homo sapiens türü, İnsansı Maymunlar olarak bilinen Hominoidea süperailesine dahildir. Hominoidea süperailesi, günümüzden 35 ila 29.5 milyon yıl kadar önce Eski Dünya Maymunları olarak bilinen Cercopithecoidea süperailesi ile evrimsel süreçte birbirinden ayrılmıştır. Bu iki grubun toplamına günümüzde Aşağı Burunlu Maymunlar anlamına gelen Catarrhini denir. Bunun sebebi, bu gruptaki tüm maymunların burun deliklerinin aşağıya doğru bakıyor olmasıdır. Bir örnek vermek gerekirse, Homo sapiens türü olarak burun deliklerimiz aşağıya bakmaktadır.

İnsanlar da dahil olmak üzere Catarrhini üyelerinin 3 renk görmesine neden olan gen duplikasyonunun genomik haritası, evrimsel süreci tam olarak öngördüğümüz şekilde gözler önüne sermektedir. Diğer memeliler, X kromozomu üzerinde 1 tane opsin genine sahipken, İnsansı Maymunlar ve Eski Dünya Maymunları'nda (yani Catarrhini'de) bu genden 2 kopya bulunur.

Eğer ki evrimin öngördüğü gibi bu iki grup ortak atadan geliyorsa, ilave gen kopyası, gen çiftlenmesi (bir genin mutasyon sebebiyle iki katına çıkması) sonucu ortaya çıkmış olmalıdır.

Elbette, her zaman olduğu gibi, evrimsel biyolojinin öngörüleri genetik bilimi sayesinde bu açıdan da, bir kere daha doğrulanmaktadır. Opsin geninin duplikasyonu sırasında, bu tür çiftlenmelerde sıklıkla olduğu gibi kazayla komşu gen olan TEX28 geninin de bir kısmı kopyalanmıştır. Test edilen istisnasız tüm Catarrhini üyelerinde, LW opsin ve MW opsin gen kopyaları arasında, yarısı kopyalandığı için tamamen işlevsiz bir TEX28 gen parçası durmaktadır.

Kısacası, aşağıda verdiğimiz şemada da görülebileceğiniz gibi, bizler, tüm atalarımızla birlikte renkli görüşümüzü de bu çiftlenme sırasında kazayla kazanmış bulunmaktayız. Evet, bu kaza sonucu ortaya çıkan varyasyonlar, üreme ve hayatta kalma avantajına göre seçilmektedir, bunda bir tesadüfilik yoktur. Ancak bu varyasyonların ilk ortaya çıkışı tamamen tesadüftür.

Dolayısıyla evrimdeki tesadüfilik bu şekilde anlaşılmalıdır. Doğada rastgele oluşan çeşitli olay ve olgular gibi, evrimsel süreçlerde de çeşitli varyasyonlar hiç beklenmedik şekilde, tamamen rastlantısal olarak popülasyon içerisinde belirebilirler. Sonrasında, bu beklenmedik varyasyonun tek bir bireye bile ekstrem bir avantaj sağlaması sonucu, bu gen çok hızlı bir şekilde, sadece birkaç nesilde tüm popülasyona yayılabilir. Kimi zaman bu yayılma birkaç bin nesil alırken, kimi zaman çok daha hızlı olabilir. Varyasyonlar bir defa oluştuktan sonra, kaderleri çevre şartları tarafından belirlenmektedir.