Doğanın Türleri Yaratmasına Karşı İnsanların Yok Etmesi...

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

"Her ne kadar doğanın bir türü yaratabilmesi için binlerce veya milyonlarca yıl gerekse de, insanın o türü yok etmesi için birkaç düzine yıl yeterlidir."

Victor Scheffer (Amerikalı biyolog ve doğa bilimci)

Doğa bilimi ve doğalcılık üzerine 11 kitap yazmış olan Victor Scheffer'ın bu sözüyle değindiği kritik nokta, belki şu anda pek de farkında olamadığımız bir gidişata işaret ediyor: İnsanın doğada yarattığı yıkımın hızına karşılık evrimsel süreç yeni türleri çok yavaş yaratabiliyor. Kimi zaman çeşitli kaynaklarda evrimin yeni türler yaratma hızıyla ilgili çeşitli sayılar duyabilirsiniz. Bu sayılar oldukça değişkendir; çünkü gerçekten atasal bir türden yeni türlerin evrimleşmesiyle, zaten var olup da yeni keşfedilen türlerin birbirinden ayırt edilmesi oldukça güçtür. Çünkü evrim son derece yavaş bir süreçtir ve biz hala Dünya üzerindeki canlıların neredeyse hiçbirini tanımıyoruz. Dahası, evrimi bizzat gözlerimizle görmek de, özellikle mikrobik düzeyden büyük canlılar için neredeyse imkansızdır. Bu, baktığımız bir bebeğin büyüdüğünü "görmek" gibidir. Yeterince uzun bakacak olursanız bebeğin değiştiğini fark edebilirsiniz; ancak günden güne bir bebeğin "büyüdüğünü" görmeniz imkansızdır. Bu nedenle yeni türlerin oluşumunu "saymak" da çok zor bir iştir ve genellikle mutlak hesaplar yerine istatistiki yöntemler kullanılarak yapılır. Ortalama bir sayı vermek gerekirse, her 1000-10.000 nesilde yeni bir türün evrimleştiğini söyleyebiliriz. Fakat bu aralık oldukça muğlak ve değişkendir, bunu da belirtelim. Örneğin bir bakteri için ideal koşullar altında 10.000 nesil 139 gün civarı sürerken bir insan için 10.000 nesil 200.000 yıl sürer. Üstelik bakterilerde her 139 günde bir tür evrimleşmemektedir; ancak bakterilerde evrim hızı, insana göre oldukça fazladır (nesillerin hızlı geçmesinden ötürü). Dolayısıyla bir sayı veya bir aralık vermek bile yanlış anlaşılmalara neden olabilir.

Fakat kesin olan bir şey vardır: insanlar ve faaliyetleri, akıl almaz bir hızla Dünya'daki doğal yaşamı yok etmektedir. Bazı biyoloji kitaplarında, bunu en etkili şekilde şöyle izah ederler: Siz bu cümlenin sonundaki noktaya ulaşana kadar, Dünya üzerinden 1 tür daha silinmiş olacak. Akıl almaz! WWF'nin verdiği sayılara göre Dünya üzerindeki tüm türlerin her yıl %0.01-0.1 arası yok olmaktadır. Yani her yıl en iyi ihtimalle 200 ila 2000 türü yok etmekteyiz! Evrim buna bir müddet ayak uydurabilir; ancak yok oluş hızı yeni varyasyonların seçilme hızını kat kat aşarsa, türler giderek hızlanan bir şekilde yok olacaktır.

İşte tüm bu nedenlerle, insan kaynaklı katliamları derhal durdurmamız gerekmektedir. Örneğin insanın büyük oranda katkı sağladığını bildiğimiz Küresel Isınma gibi bir gerçeği durdurmak ve etkilerini ufak bir ihtimalle de olsa geri çevirmek mümkündür. Buna rağmen halen muazzam miktarlarda karbon-temelli yakıt tüketmekte ve atmosferimize karbon dioksit gibi sera gazlarını pompalamaktayız. Böyle devam edersek, Dünya'da milyonlarca yılda kurulmuş dengeyi bir domino taşı gibi yıkmamız kaçınılmaz olacaktır. O domino serisinin bizi nereye götüreceğini bilmek imkansız.

Bu konuda söylenecek çok şey var; fakat Dr. Scheffer'ın sözleri, bize bu çarpıcı gerçeği gösteriyor diye düşünüyoruz.

Görsel: İG