Doğa Ne İse Ben Oyum!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Ekmeğin  ve diğer bitkisel ürünlerin, nişasta  ve şekerindeki bağ enerjisini hücrelerimizde açığa çıkarıp, yaşam enerjisi haline dönüştürüyoruz. Ama beslenme, sadece "enerji alımı" demek değildir. Onun yanında; protein ve yağı yapı malzemelerine dönüştürürken, besinlerimizden enerji elde ederken, su, vitamin ve mineralleri de almamız gerekir sağlıklı yaşam için... Bitkiler topraktan su ile birlikte aldığı mineralleri ve ürettikleri vitaminleri, besinleri aracılığı ile doğrudan tüm canlılara, sebze olarak, tohum olarak, ot olarak, meyve olarak verir. Diğer canlılar da bu ürünlerle büyür, et, süt yumurta yaparlar. Ürünlerini paylaşarak dünyadaki yaşam çeşitliliğine katkı sağlarlar.

Doku ve organlarımdaki mineralleri, yani kemiklerimdeki, kaslarımdaki, kanımdaki mineralleri, kalsiyumu, magnezyumu, demiri, fosforu, sülfürü, karbonu, hidrojeni, oksijeni, azotu daha pek çok elementi ve tuzları, yediğim  ürünler aracılığı ile alıp, kullanıyor, eksildikçe yerine koyuyorum.  Diğer canlıların yaptıkları gibi... Bir çok bakterinin, mantarların, kurtçukların, böceklerin, kuşların, balıkların, kaplanların, çakalların yaptıkları gibi...

Doğal çevrelerinde yaşayan tüm canlıların, bir bakteriden insana kadar tüm yaşam formlarının tek bir amacı vardır: Kendi türlerinin devamlılığını sağlamak. Bunu, tür özelliklerini taşıyan molekülü yani DNA’yı yeni, genç bedenlere aktararak yaparlar. Yaşamın tek ve yegane amacı budur. Üreme zamanları gelene kadar bütün canlılar yaşamda kalmayı başarırlar. Çeşitlilik ne kadar fazla olursa, yeni bireylerin adaptasyon şansı o kadar çok artacak, değişen ortam şartlarına daha iyi uyum sağlayacaktır. O nedenle eşeyli üremede daha fazla çeşitlilik şansı vardır. İki bireyin genleri yeni canlıda biraraya gelecektir. Ve genleri oluşturan DNA binlerce yıl boyunca kalıtsal bir devamlılık sağlayacaktır.

Doğanın bu devinimsel işleyişi, yeni nesillerin çeşitlenerek devamlılığını sağlamaktadır.

Ama insan...

Kirleterek, sömürerek, tüketerek doğanın şartlarını değiştirerek, toprağı, havayı, suyu tüketen insan, küresel ilkim değişimini başlatan insan; yalnız kendi türüne değil, tüm diğer türlere de zarar vermektedir. Doğa kendi dengesini günün birinde nasıl olsa kuracaktır. Ama, büyük bir olasılıkla bu dengede insanın emeği ve yeri olmayacaktır. Ne yazık ki olamayacaktır.

İnsan türü yakın bir gelecekte susuzluk, açlık ve bunlara bağlı salgın hastalıklar, savaşlar yüzünden kendi kendini bitirecektir. Talan ettiği doğa onu kucağından fırlatıp, sonsuza atacaktır.

İnsan, Evrim Ağacı'nın sıradışı olma potansiyeline sahip bir dalı olsa da, sıradan bir dalı gibi kuruyup yok olacak, yerini uyum sağlama başarısı daha yüksek (daha adaptif), daha ilerici, doğanın dengesine daha fazla katkı sağlayabilen türlere bırakacaktır.

Bugüne kadar var olmuş tüm türlerin %99'una olduğu gibi, Homo sapiens türü de arkasında sadece fosilleşmiş iskeletlerini ve kültürünün mirası olan aletleri bırakarak, evrim tarihinin tozlu (ve topraklı) sayfalarına (ve yer katmanlarına) gömülüp gidecektir.

Yazan: Merih Yücel

Düzenleyen: ÇMB

Evrim Ağacı ile BirGün Gazetesi Güçlerini Birleştiriyor!

Modifikasyon Yoluyla Evrim: Lamarck'a Dönüş, Esneklik (Plastisite) ve 8 Ayda Karada Yürümeyi Başaran Balıklar!