Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fotoğrafta bir Evrim Ağacı okurunun Bursa'nın Karacabey semtinde çektiği Dev Su Böceği olarak da bilinen Belostomatidae ailesinden bir üyesi görülüyor. Kimi zaman "parmak ısıran" veya "timsah böceği" olarak da biliniyor ve bunun bir sebebi var: bu böceklerin "rostrum" ismi verilen ve omurgalılardaki "çene"ye benzer ağız parçaları, böcekler arasında bildiğimiz en güçlülerinden birisidir. Dolayısıyla ısırıkları da... Genellikle tatlı suların etrafında bulunuyorlar ve ortalamada 2 santimetre büyüklükte oluyorlar. Bu fotoğraftaki gibi bazı bireyleri ise 12 santimetreye kadar büyüdüğü biliniyor.

Su böcekleri oldukça saldırgan avcılardır: avlarını takip ederler, gizlendikleri yerden bir anda çıkıp avı yakalarlar ve parçalarlar. Genellikle ufak sucul kabuklularla, balıklarla ve amfibilerle beslenirler. Ancak yavru kaplumbağaları ve hatta su yılanlarını bile öldürüp yedikleri bilinmektedir. Saldırıları sırasında tükürükleriyle birlikte güçlü bir sindirim enzimini avlarına aktarırlar ve bu tükürüğün değdiği bölgedeki hücreler hızla parçalanmaya başlar. Ancak her ne kadar çok ciddi bir acıya neden olsa da (böcekler arasında bilinen en acılı ısırıklardan birisidir), tıbbi olarak insanlara zarar vermez.

Bu böcekler usta bir su avcısıdırlar. Larvaları su içerisinde yaşayabilir; yetişkinleri de suyun içerisinde uzun bir süre nefesini tutarak kalabilir. Ancak yetişkinlerin aralıklarla yüzeye çıkarak nefes alması gerekir. Avlarını genellikle su içerisindeki kayaların arasına gizlenerek beklerler.

Bu usta avcıların yavrularına erkekler bakar ve kanatları arasında yumurtalar çatlayana kadar korur. Bu süreçte erkek üreyemez; dişiler ise çiftleşmeye devam edebilir. Evrim ekonomisi ve takas ilkesi dahilinde, Trivers'ün Eşey Katkısı Teorisi'ne tamamen uygun olarak, tam da beklediğimiz gibi, dişiler erkekleri etkilemeye çalışırlar ve buna yönelik adaptasyonlar geçirmişlerdir. Erkekler ise çiftleşecekleri dişileri seçerler. Bunun sebebi, erkeklerin yavrulara daha fazla katkı sağlıyor olmasıdır.

Bu canlının diğer fotoğrafları da, yine Evrim Ağacı okurlarından olan ve böcek koleksiyonu yapan Sn. Uysal Fırat tarafından Edirne'de çekildi ve şu şekilde:

Fotoğraflar: Con Oltmın ve Uysal Fırat (Evrim Ağacı Okurları)

2. University of Florida

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/07/2019 23:42:04 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2420