Bir Hipotezin Doğrulanışı: Nebula Hipotezi ve Ön Gezegen Diskleri

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Fotoğrafta, gördüğünüz, ALMA teleskobu sayesinde, insanlığın bugüne kadar elde ettiği en net yıldız sistemi oluşum fotoğrafıdır. Tam da Güneş Sistemi'mizin oluşumuyla ilgili ileri sürülen ve yaygın olarak kabul gören açıklamaya uygun olarak, yeni doğan bir yıldızın etrafında kademeli mesafelerde biriken toz parçaları görülmektedir.

Fotoğrafta merkezdeki yıldız, HL Tauri isimli sadece 1 milyon yaşındaki bebek bir yıldızdır. Yıldızdan uzaklaştıkça, toz halkaları ve aralarında boşluklar görülmektedir. Bu halkalar, gezegenlerin oluşması beklenen yörüngelerdir. Bu yörüngelerdeki madde kütleçekimi etkisiyle birbirine öbeklendikçe, momentumun etkisiyle bir küre oluşmaya başlayacaktır. Küre irileştikçe, kendi yörüngesindeki genelde toz ve minik kayalar şeklinde oluşan maddeyi daha fazla üzerine çekecek ve kütlesini arttıracaktır. Nihayet, bundan binlerce ve on binlerce yıl sonra, merkezdeki yıldızın etrafında dönen gezegenler oluşacak ve yeni bir yıldız sistemi oluşmuş olacaktır.

Böylece, yaygın olarak kabul gören ve Nebula Hipotezi, Ön Gezegen Diskleri Hipotezi, Solar Disk Hipotezi gibi isimlerle bilinen ve Kozmogeni Teorisi (yıldız ve yıldız sistemlerinin nasıl oluştuğunu açıklayan astrofizik teorisi) dahilindeki bir nokta da gözlemsel olarak doğrulanmış oldu. Daha önceden de bu şekilde yıldız sistemi oluşumlarını gösteren fotoğraflar Hubble ve benzeri teleskoplarla çekilmişti; ancak bu fotoğraf, bugüne kadar hiç görmediğimiz düzeyde bir detay ve bilgi sunuyor. Bu açıdan, bilim açısından önem arz ediyor.

Kaynak: Discovery

TV ve Evren

Evrimi Başa Alırsanız Ne Olur?