Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Arjantin'in Chubut şehrindeki bir çiftçi 3 sene kadar önce muazzam bir keşfe imza attı. Tarlada çalışırken bazı dinozor fosili kalıntılarına rastladı. Yakınlarda bulunan Edigio Feruglio Paleontoloji Müzesi'nden paleontologlar bölgeyi kazmaya başladılar ve inanılmaz bir şekilde 150 adet çok iyi korunmuş kemik çıkardılar. Bu 150 kemik, gezegen üzerinde yaşamış en büyük dinozorlardan bir gruba ait 7 bireyin kemikleri olduığu tespit edildi.

Kalıntılar, yeni tanımlanmış bir titanozor grubuna ait. Bunlar, devasa otçul sauropodlar. Günümüzden 95 milyon yıl kadar önce Geç Mezozoik Dönem'de yaşadılar. Bu canavarın resmi ismi makale yayınlanana kadar belirlenmeyecek; ancak araştırmacılar muhtemelen bulunduğu bölgeye, keşfeden çiftçiye ve devasa boyutlarına işaret edecek bir isim seçeceklerini söylüyorlar.

Baş döndürücü bir şekilde 40 metrelik baş-kuyruk uzunluğuna, 20 metrelik bir kuyruğa sahip olan canlının yaklaşık 77 ton ağırlıkta olduğu hesaplanıyor. Bu da, dinozor denince akla gelen ilk türlerden olan Tyrannosaurus rex türünün 11 katından daha ağır bir türden söz ediyoruz demektir. Araştırmacılar türü şu andaki en büyük dinozor türü olan Argentinosaurus cinsiyle kıyaslıyorlar. Keşfedilen Argentinosaurus bireylerinin 70 ton civarında olduğu biliniyor, dolayısıyla bu keşif, gezegendeki bilinen en büyük dinozoru ilan etmiş olabilir.

Bir dinozorun tam boyutlarını kestirmek her zaman bir tartışma konusu olmuştur; çünkü nadiren tam fosillere sahip olabiliriz. Dolayısıyla eksik kemiklerin boyut ve ölçüleriyle ilgili varsayımlarda bulunulması gerekir. Ancak bu yeni türle ilgili henüz kazı alanında keşfedilmemiş birçok ipucu yatıyor olabilir. Araştırma ekibinin başında bulunan José Luis Carballido şöyle söylüyor:

"Bu olağanüstü kazı alanında halen çalışıyoruz. Tahminlerimize göre henüz kazının 5'te 1'i tamamlandı. Dolayısıyla bölgeden daha birçok fosilin çıkarılabileceğini düşünüyoruz."

Araştırmacılar aynı bölgeden aynı zamanda etçil bir dinozora ait 60 diş fosili de çıkardı. Bu etçillerin ölü titanozorların leşleriyle beslendiği düşünülüyor. Carballido, bu tür bir beslenmenin bir götürüsü olduğunu söylüyor: titanozorların derileri çok kalın ve bu nedenle etçillerin dişleri kırılıyor. Bu fosiller de, bu şekilde kırılmış dişlere ait. Ancak bu etçillerin dişlerinin sürekli yenilendiğini düşünüyorlar.

Bölgeden çıkarılan diğer fosiller de, bu canlıların nasıl bir ortamda yaşadıklarını gösteriyor. Fosiller, oldukça yeşil bir bitki örtüsüne işaret ediyor. Titanozorlar muhtemelen bir su kaynağının yanında toplanıyorlardı ve burada besleniyorlardı. Hatta çamur içerisine batarak hareketleri kısıtlanıp bu sebeple ölüyor bile olabilirler. Araştırmacılar, kazı boyunca tarlaları kullanılan çiftçi ailesinin de müthiş bir anlayış ve misafirperverlik gösterdiklerini belirtmeden geçemiyorlar.

Kaynak: IFLS