Ay Üzerinde Dünya'dan Giden Fosiller Var Olabilir Mi?

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Yeni bir deney bulgusuna göre okyanuslardaki eski algler gibi, Dünya'ya ait fosiller bir göktaşında ise güneş sistemindeki başka bir gezegen ya da yapıda varlığını korumaya devam edebilir. Fosiller çarpışmaların büyük şoklarına dayanabiliyor olduğundan, araştırmacılar antik Dünya yaşamına ait işaretler barındıran küçük parçaların şu anda ay üzerinde dağılmış vaziyette bulunabileceğini düşünüyor.

New Scientist dergisi; Dünya üzerinde, Ay'daki ve Mars'taki çarpışmaların etkisi sonucu ortaya çıkmış olan göktaşlarının bulunması, kozmik yapıların birbirlerine düzenli olarak kayalar savurduğunu gösterdiğini belirtiyor. Bazı araştırmacılar kanıt tartışmalı olsa da Mars kayalarının, özellikle Mars göktaşı ALH84001'in, fosilleşmiş Marslı bakterilerinden işaretler taşıdığını iddia etmişti. Fakat daha önemlisi, Kent Üniversitesi'nden Mark Burchell'in söylediği gibi: “Hiç kimsenin aklına gelmemiş gibi görünüyor ki, fosiller bir kayada var oldularsa bile, çarpışmaya dayanabilirler miydi?” Eğer maddeler bir yerden diğerine başarıyla aktarılabilseydi bu, yeni yuvalarında sağlam muhafaza edilebildiklerini gösterirdi.

Buradan yola çıkan Kent Üniversitesi araştırmacıları, bir kayanın aydan buraya gelene kadar olan yolculuk şartlarının bir simülasyonunu oluşturmaya çalıştı. İlk olarak toz halinde kaya ile fosilleri karıştırıp bunu dondurdular ve Dünya göktaşları oluşturdular. Sonra tek hücreli deniz canlılarından diatom fosilleri içeren roketleri, yani çakmaktaşından kenarları olan mikroskobik pitoplanktonları, bir silah kullanarak bir torba suya yüksek hızda ateşlediler. Donmuş fosillerle su hedefine, saniyede 0.388 kilometreden 5.34 kilometreye değişen hızlarla 9 kez atış yapıldı. Bunlar 0.2 ile 19 gigapascal (GPa) arası değişen azami basınç anlamına geliyor. Bundan sonra ekip roketten gelen fosilleri bulmak amacıyla suyu filtreledi.

Hiper hız etkisinde minik fosiller sağlam kaldı ama hiçbiri tamamen hasarsız değildi. Burchell herhangi bir iyileşme sağlanabilmesinin umut verici olduğunu söylüyor. Dünya'nın jeolojik faaliyetleri antik yaşamın izlerini taşıyan kayalara kolaylıkla zarar vermiş olabilir, fakat ay üzerinde daha iyi muhafaza edilmiş olmalılar.

Yukarıda, diatomların elektron resimlerini görebilirsiniz. Aşağıda, saniyede 3 kilometre hızlık atışın kalıntılarından kalan bazı kırıntılar görülüyor. Küçük resimde kırmızılar diatomu, açık maviler kalıntıları gösteriyor.

Bugüne dek robot ya da insan hiç kimse ay üzerinde Dünya'ya ait göktaşları bulamadı. Atmosferimiz ve yerçekimimiz kayaların Dünya'yı terk etmesini zorlaştırıyor olabilir ama yine de bu imkânsız değil. Erken zamana ait fosiller Ay'da da başka gezegenlerde de bulunmayı bekliyor olabilir.

Yazan: Janet Fang

Görsel: M.J. Burchell et al., 2014

Kaynak: Bu yazı IFLS sitesinden çevrilmiştir. İçeriğin dayandığı makaleye Royal Society dergisinden ulaşılabilir.

Danimarkalı Ekip Tek Bir Fiber Optik Kablodan Veri İletim Hızı Rekorunu Kırdı – Saniyede 43 Terabit!

İki Kuyruklu Kertenkele