Atomaltı Parçacıkların Hızı ve Momentumu ile Matrix

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Heisenberg'in Belirsizlik İlkesi (HBİ), bir atom altı parçacığın konumu ile momentumunun (ya da daha basit olarak, hızının) birbiriyle uyumsuz gözlenenler olduğu argümanına dayanır. Günlük yaşantımızda gözlenebilir değişkenleri bir dizi sayı olarak görmeyi isteriz. Örneğin, Dünya üzerinde nerede yaşadığınızı bir enlem ve boylam kullanarak tam olarak belirleyebilirsiniz. Benzer şekilde, arabanızın hızölçerine baktığınızda, hızınızı tam olarak görebilirsiniz. Bu yaklaşım, bizlerin boyutundaki cisimler için sorunsuz bir şekilde çalışır.

Ancak kuantum mekaniğinin aşırı küçük boyutlarına indiğinizde işler değişir. Harita üzerindeki yeriniz ile hızölçerde gördüğünüz hız birbirine karışmaya başlar. Bu nedenle söz konusu gözlenebilir değişkenler artık alışageldiğimiz "sayılar" olmaktan çıkarlar. Bunun yerine, dalga fonksiyonları üzerine etki eden "operatörler" haline gelirler. Dalga fonksiyonları, bir sistemin durumunu tam olarak tanımlayan özel bir fonksiyondur.

Hız ile konumun bir arada neden ölçülemeyeceğinin teorisi kafa karıştırıcı ve birazcık matematikten anlamayı gerektirebilir. Ancak buna girmeksizin, şunu söyleyebiliriz: Eğer ki bir atomaltı parçacığın kesin konumunu bulmak isteyecek olursanız, parçacığın gerçekte olduğu konum haricindeki her noktada sıfır değerini veren bir dalga fonksiyonuna ihtiyacınız olacaktır (kuantum mekaniğinin altında yatan matematik bunu dikte etmektedir). Öte yandan, aynı zamanda bir de parçacığın hızını (ya da daha spesifik olarak, momentumu) ölçmek isteyecek olursanız, hiçbir noktada sıfır değerini vermeyen bir dalga fonksiyonuna ihtiyacınız olacaktır (yine, matematik bunu dikte eder). Görebileceğiniz gibi, sayısız noktada sıfır değerini vermesi gereken, ancak aynı zamanda da hiçbir noktada sıfır değerini vermemesi gereken bir dalga fonksiyonu bulmak imkansızdır. İşte tam olarak bu nedenle, bir atomaltı parçacığın hem hızını, hem de konumunu aynı anda ve tam olarak belirleyemeyiz.

Ancak bu sizi üzmesin veya insanlığın sıradan değişkenleri bile ölçmekten aciz olduğunu düşünmeye itmesin... Bu, Evren'in dokusunun bir özelliği... Bu dokudan kaynaklanan bir limit... Yani bunun beceriksizlikle ilgisi yok. Tam tersine; bunu keşfetmemiz, doğayı ve Evren'i daha iyi anlamaya başladığımızı gösteriyor!

Eğer bu açıklama kafanızı karıştırdıysa, evrimagaci.org/video/25/165">buradaki videoyu izleyerek daha pratik bir açıklamayı öğrenebilirsiniz.

Kaynak: Quora

Uzay Programı ve Profesyonel Güreş

Hipotermi Hastalarında Görülen Tuhaf Psikolojik Etkiler: ''Soyun ve Sığınak Ara''!