Arap Toplumu ve Obezite: Bazı Toplumların Genleri, Obeziteye Daha Yatkın Olabilir mi?

dna sarmalı
Pixabay
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
4 dakika
960 Okunma Sayısı
Notlarım

Dünya çapında en yaygın kronik sağlık durumlarından biri olan obezite, genetik ve çevresel etkileşimlerin neden olduğu çok faktörlü bir hastalıktır.

International Journals Of Obesity'de yayımlanan, Salma Younes ve arkadaşlarının hazırladığı bir çalışmada, Araplarda obezite ile önemli ölçüde ilişkili olan genetik polimorfizmleri sistematik olarak gözden geçirmek amaçlanmıştır.[1] Sistematik incelemeye, toplam 15.488 vaka ve 9.760 kontrol içeren 59 çalışma dahil edilmiştir.

Obezite, besinlerle alınan enerji miktarının, metabolizma ve fiziki aktivite ile tüketilen enerji miktarını aştığı durumda ortaya çıkan, aşırı yağlanma ile karakterize edilen bir hastalıktır. Obezite, insan vücudunda kalp ve damar sistemi, solunum sistemi, hormonal sistem, sindirim sistemi gibi sistemleri etkileyen ve birçok önemli rahatsızlığa zemin hazırlamaktadır.

Obezitede kritik bir faktör, yağ dokusunun (adipoz dokunun) artışıdır. Adipoz doku, adiposit adı verilen ve %95'i yağ damlacığıyla kaplı hücrelerce oluşturulan bir dokudur. Diğer organlardan farklı olarak, vücut boyunca dağılım gösteren adipoz doku oldukça dinamiktir. Vücut yerleşimlerine göre adipoz doku hücrelerinin gen ifade kalıplarında küçük farklılıklar görülebilir.

Obezite, oldukça karmaşık bir hastalıktır, dolayısıyla obezliği tekil sebeplere indirgemek oldukça zordur. Bir kişiyi obeziteye yatkın hale getirmede genler temel bir rol oynarken, çevre bu genleri hem olumlu hem de olumsuz yönde etkileyebilir. Genel olarak obezitenin genetik kalıtsallığının, yaş ve cinsiyete göre ayarlanmış fenotipik varyantların %30 ilâ %50'sinden sorumlu olduğu tahmin edilmektedir. Obezitenin karmaşık doğası ve tipik bir Mendelyen kalıtım modelini takip etmemesi göz önüne alındığında, düşük veya orta derecede etkileri olan birkaç duyarlılık geninin hastalığa yatkınlıkta rol oynadığına inanılmaktadır.

Obezitenin gelişiminde enerji homeostazisi (iç denge) ve termogenezi (vücudun fizyolojik yollarla ısı üretmesi), adipoz doku (yağ dokusu), leptin (asprosin hormonunu da üreten, beyaz adipoz doku adipositlerinde üretilen bir hormon), insülin sinyal iletimini ve hormonal sinyal peptitlerini etkileyen genlerin rol oynadığına dair kesin kanıtlar vardır. Hatta bazı obeziteye virüslerin sebep olabileceğini gösteren kanıtlara bile ulaşılmıştır.

Obezite hakkında daha fazla bilgiyi buradaki yazımızdan alabilirsiniz.

Arap Toplumunda Obezite

Dünya Sağlık Örgütü'ne göre tüm dünyada obezite dikkate değer miktarda artış göstermektedir ancak özellikle de Arap dünyasında ortalama obezite sıklığı, 30 yılda büyük ölçüde artarak 1975'te %6.5'ten 2016'da %20'ye yükselmiştir.

Dünya'da 1970'lerden bu yana obezite artışı. Erkekler solda, kadınlar sağda.
Metrocosm

Arap dünyasındaki belirli coğrafi bölgelerde yaşayan belirli etnik grupların ve belirli popülasyonların obeziteye diğerlerinden daha yatkın olduğu göz önüne alındığında, genetik faktörlerin bazı Arap popülasyonlarını obeziteye yatkın hale getirmede kilit bir rol oynadığı hipotezi ortaya çıkmaktadır.

Aslında Arap dünyasındaki obez insanların sayısındaki dramatik artışın, büyük ölçüde, Arap dünyasındaki son 20 yılda meydana gelen refah, yaşam tarzı değişiklikleri ve çevresel faktörlerden kaynaklandığına inanılıyor. Yani obezite için genetik bir temel mevcut olsa da, kesin genetik katkıyı tanımlamanın zor bir iş olduğu bilinmektedir. Yine de obeziteyi pekiştiren genetik faktörleri tespit etmek, bu konuda geliştirilecek tedavileri yönlendirebilir ve daha etkili tedavi yöntemlerini mümkün kılabilir.

Yapılan araştırmada, Arap toplumundaki obeziteyle ilişkili olarak, adipoz dokuda yağ oluşumunu kontrol altına alma rolüyle bilinen LEP ve LEPR genleri de dahil olmak üzere çeşitli potansiyel obezite aday genleri ve varyantları belgelenmiştir. Temel olarak monogenik obezite ile ilişkili olan ve ayrıca esas olarak poligenik/yaygın obezite ile ilişkili olan şu genlerde riskli varyantlar tespit edilmiştir:

• FTO: Hipotalamus başta olmak üzere çeşitli dokulardan sentezlenen ve enerji homeostazını düzenleyen bir gendir.
  • APO E: Bu genin ürettiği protein, vücuttaki yağlarla (lipitler) birleşerek lipoproteinler denilen molekülleri oluşturur. Lipoproteinler kolesterol ve diğer yağların paketlenmesinde ve kan dolaşımında taşınmasında sorumludur. Normal kolesterol seviyelerini korumak, kalp krizi ve felç dahil olmak üzere kalbi ve kan damarlarını (kardiyovasküler hastalıklar) etkileyen rahatsızlıkların önlenmesi için önemlidir.
  • PPAR G: PPAR gama adiposit farklılaşması, lipid metabolizması ve glukoz homeostazında görevli genlerin ekspresyonunu düzenler.
  • PPAR A: PPAR alfa lipid metabolizması, monosit toplanması/adezyonu ve köpük hücre oluşumunda yer alan genlerin ekspresyonunu düzenlemektedir.
Suudi Arabistan haritası
Pixabay

Yeni çalışmada, 49 genin içinde veya yakınında bulunan toplam 76 varyantın obezite ile önemli ölçüde ilişkili olduğu bildirildi. 76 varyanttan ikisi, daha önce diğer popülasyonlarda bildirilmediği için "Araplara özgü" olarak tanımlandı ve 19'unun Araplarda obezite ile belirgin bir şekilde ilişkili olduğu, ancak Arap olmayan popülasyonlarda olmadığı bildirildi. Bununla birlikte, genotip-fenotip korelasyonları belirsizliğini koruyor.

• ^ S. Younes, et al. Genetic Polymorphisms Associated With Obesity In The Arab World: A Systematic Review. (30 Ağustos 2021). Alındığı Tarih: 30 Ağustos 2021. Alındığı Yer: Nature | Arşiv Bağlantısı