• Yediğimiz yumurta doğmamış civciv mi?

Hayır. En azından çok büyük ihtimalle hayır.İlk olarak şu anlaşılmalıdır: Gallus gallus domesticus isimli kuşun dişisi olarak bildiğimiz "tavuklar", sağlıklı oldukları durumda her gün yumurtlayabilirler. Yumurta, dişinin üreme hücresidir. Bir horoz tarafından döllense de, döllenmese de kabuğu da dahil olmak üzere

• Yakın Sebep ile Nihai Sebep arasındaki fark nedir?

Temel bilimler ve özellikle biyoloji söz konusu olduğunda, bir olayın neden ve nasıl gerçekleştiğini açıklayan teoriler, belli bir konuya iki farklı seviyede yaklaşırlar: yakın sebep (proximate cause) ve nihai sebep (ultimate cause). Yakın (yaklaşık) sebep, bir yapının, davranışın veya organın o

• İnsanın büyümesi ne zaman durur?

Ortalama bir insanın özellikle boy açısından büyümesi yaklaşık olarak 20 yaşında sonlanır. Bir diğer deyişle, 20 yaşından sonra bir insanın gözlenebilir biçimde uzaması pek olası değildir (bazı istisnalar olsa da).2011 yılında North Carolina Üniversitesi tarafından yapılan çalışmada insan leğen kemiğinin

• İnsan türü tek bir ırk mıdır?

Evet, insanlar, biyolojik olarak tek bir ırktır. Biyolojide ırklar, siyasettekinden farklı tanımlanmaktadır.Biyoloji dahilinde ırklar, bir takım izolasyon mekanizmaları ile tanınırlar. Bir tür içerisindeki farklı popülasyonların ırk olarak tanımlanabilmesi için, o popülasyonların birbirleriyle hiçbir irtibatının bulunmaması ve bulunamaması gerekmektedir.

• Penissiz kuşlar nasıl çiftleşiyorlar?

Birçok kuş türünün erkeklerinin penisi bulunmamaktadır veya oldukça körelmiş halde bulunmaktadır. Bu sebeple penissiz kuşlar, insanların ufak çocuklarına kimi zaman söyledikleri bir "pembe yalana" benzer bir biçimde, bir çeşit "öpücük" ile çoğalırlar. Ancak bu öpücük, hayal edilenden biraz farklıdır.Tüm amfibiler,

• Sebze nedir? Meyve nedir? Domates meyve midir?

Meyve, çiçekli bitkilerin çiçek kısmındaki bazı özel dokulardan gelişen ve içerisinde üreme organlarının parçalarını ve kimi durumda bazı ek dokuları içeren kısmıdır. Çiçekli bitkilerin üreme yapıları olan çekirdekler, bu meyve içerisinde korunur ve saklanır. Hayvanların yediği kısmı genellikle çekirdekleri sarmak ve

• Evrimdeki ara türler neden bugün yaşamıyorlar?

Yaşıyorlar; çünkü günümüzde var olan tüm tür, kendilerinden önceki türler ile kendilerinden evrimleşecek "gelecek türler" arasında bir ara türdür. Ancak tarihteki meşhur ara türlerin birçoğu günümüzde yaşamamaktadır. Bunun sebebi, "atanın yerini alma" denen bir mekanizmadır (doğa yasasıdır). Evrimsel süreçte türlerin diğer

• Evrimi öğrenmek için hangi kitapları okumak gerekir?

Bu sorunun cevabını iki aşamada incelemek lazım:Bilimin içinden olmayan insanlar için bilimi öğrenmenin en kolay yolu, popüler bilim kitaplarını okumaktır. Bir diğer deyişle, herhangi bir kitapçının "Bilim" köşesindeki kitaplara göz atmaktır. Bu kitaplar genelde çok kolay anlaşılır olacaklardır; ancak konuya

• Canlılar neden üremeye karar verdiler? Üremeden de evrimleşemezler miydi?

Canlılar üremeye karar vermediler. Evet, üremeden de evrimleşebilirlerdi, ancak evrimsel sürecin başlangıcındaki kimyasal, fiziksel ve sonradan oluşan biyolojik koşullar bunun haricinde bir çözüme izin vermedi. Dolayısıyla üremek, bir nevi kaçınılmazdı.Doğaya baktığımızda tüm canlıların bir şekilde üreyerek varlıklarını gelecek nesile aktardığını

• Kediler neden dışkılarını gömerler?

Bu davranış, kedilerin evrimsel geçmişinden kaynaklı içgüdüsel bir davranıştır. Bunun iki sebebi vardır:Vahşi kediler normalde alanlarını dışkı ve idrarlarıyla belirlerler, böylece yabancı hayvanların kendi alanlarına girmelerine engel olurlar. Dolayısıyla vahşi doğada güçlü olan bir kedigil (jaguar ya da kaplan gibi)

• Evrimi anlamanın ve anlatmanın kolay bir yolu var mıdır?

Evet, hem de çok sayıda.Esasında evrimsel süreçleri anlatmanın birçok yolu bulunmaktadır. Ancak bize kalırsa bunlardan en isabetlisi, Evrim Ağacı olarak bizim en sık başvurduğumuz ve kullandığımız anlatım yöntemi olan, bireysel soy ağaçlarımızı (belki küçükken yaptığınız, dedenizin dedelerini ve akrabalarınızı içeren

• Gen benzerliği (genetik benzerlik) ne anlama gelir?

Genetik benzerlik, ele alınan iki türün ya da tür grubunun genomlarının (var olan bütün genlerinin toplamının) birbirlerine olan benzerlik oranı olabileceği gibi, bu tür veya tür gruplarının sadece belli başlı gen bölgelerinin birbirine benzerliği anlamına da gelebilmektedir.Gen benzerliğinden söz ederken,

• İnsanın atalarının derileri ne renkti?

İnsan soyunun, yani Hominidae ailesinin günümüzden yaklaşık 4 milyon yıl öncesine kadar olan atalarının deri renginin beyaza yakın bir esmer olduğu, bu zamanlardan sonra ise giderek koyulaşarak siyahi bir renge evrimleştiği düşünülmektedir. Ancak günümüzdeki tüm insanlarının yaşayan son atalarının deri

• Örümcekler kaç gözlüdür?

Örümcekler, yaygınlık sırasına göre 8, 6,4 ve 2 gözlü olabildiği gibi; gözsüz de olabiilrler. Özellikle mağara yaşamına uyum göstermiş türlerde gözlerin köreldiği görülebilir. Foelix, Rainer F. (1996). Biology of Spiders. 198 Madison Ave. NY, New York, 10016:

• İnsan evrimi durdu mu?

Diğer türlerin ve kendi geçmişindeki hızına göre yavaşlamış olsa da, hayır, insanın evrimi durmamıştır.İnsanların son birkaç bin yılda evrildiğine ve evrilmeye de devam ettiğine ilişkin kanıtlar mevcuttur. • İnsan genomundaki çeşitliliğin analiz edilmesinden elde edilen sonuçlar, beyin hacmiyle ilişkili

Giriş