Mikro RNA nedir?

Yazdır Mikro RNA nedir?

Sayfamız okurlarından Sn. Ferhat Büke'nin bir yorum olarak yaptığı açıklamaları, minik bir not olarak derlemek istedik. Gelecek günlerde kendisi ya da ekibimiz, bu yazıyı genişletebilecektir. Kendisine emeği için teşekkür ediyoruz:

"microRNA ler, evrimsel olarak en eski gen regülasyon mekanizmalardından biridir. Herhangi bir protein üretmeyecek olan bu tek zincirli RNA molekülleri DNA'dan ilk sentezlendiklerinde uzun moleküllerdir ve kendi üzerlerine kapanarak 2. yapılar oluştururlar daha sonra hücredeki çeşitli enzimler bu 2. yapıları belirli yerlerden keserek 20-30 baz uzunluğunda "olgun microRNA"ler oluşturur. Bu miRNA'ler uzunlukları küçük olduğundan mRNA ların ribozom bağlanma bölgelerinin civarına bağlanarak o mRNA'nın üreteceği proteinin sentezlenmesini engellerler. İnsan genomunda şimdiye kadar 1500 civarı miRNA geni bulunmuş ve sentezlenen bu miRNA'lar genlerimizin %60'ını kapatabilecek potansiyele sahip.

microRNA lerin keşfi, Evrimin kanıtlarından biri olarak sayılabilir. Bilgili evrim karşıtlarının sunduğu tezlerden biri de gen regülasyonunu yapan proteinlerin çok karmaşık yollardan çalışıyor olmaları "irreducible complexity". Fakat miRNA'lar çok daha basit çalışırlar ancak eksik bir yanları var.

Proteinlerle yapılan gen regülasyonu DNA bazında olduğu zaman mRNA'nın sentezlenmesi durdurulur. Bu hem %100e çok yakın bir engelleme sağlar hem de boşuna mRNA üretilmemiş olduğu için ekonomiktir. miRNA regülasyonunda hücre DNA'dan mRNA'yı sentezler ve bundan sonra mRNA durdurulur. Bu yöntem görüldüğü üzere kocaman bir mRNA mölekülünün boşuna sentezlenmesi ve sonrasında boşuna yıkılması demektir. Bu yüzden de evrimsel olarak proteinli baskılama mekanizması ilk hücrelerden beri gelişmektedir çünkü daha "ekonomik"tir."

Yazan: Ferhat Büke (Evrim Ağacı Okuru)